Premium

Madelon Uljee (Code d’Azur) geeft kijkje in de toekomst

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Madelon Uljee, ECD van Code d’Azur.

Madelon Uljee

Deze week was Madelon Uljee, Executive Creative Director Code d’Azur, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Uljee, eerder dit jaar Cannes Lions-jurylid in de categorie Mobile, over haar week: 'In mijn werk ben ik altijd op zoek naar de juiste mix van techniek, innovatie en creativiteit. Techniek stelt ons in staat het leven meer comfortabel maken. Creativiteit kan het leven leuker en mooier maken. Als ik iets zie dat beide doet, dan word ik daar blij van. Deze week deel ik vijf voorbeelden waarin innovatie en creativiteit heel mooi samenkomen.'

Hier haar 5 pic(k)s:

1. Marjan van Aubel is solar designer en bewijst dat zonne-energie ook mooi kan zijn

'Ik heb onlangs het voorrecht gehad om met deze inspirerende dame te mogen werken voor onze klant Polestar. Marjan is solar designer en bewijst dat zonne-energie ook mooi kan zijn. Zo ontwierp ze de Sunne Lamp, die je aan een raam hangt en zich overdag oplaadt. De lamp neemt de functie van de zon over als het buiten donker wordt en toont de kleuren van de lucht bij zonsopkomst- en ondergang.

Haar meest recente project is het ontwerp voor het Nederlandse paviljoen van de Wereldtentoonstelling in Dubai (die nog tot 31 maart 2022 duurt, red.). Het dak van The Dutch Biotope, zoals het paviljoen heet, bestaat uit gekleurde zonnepanelen die hetzelfde effect hebben als glas in lood. Het wekt niet alleen energie op, maar geeft de ruimte ook een zacht, sfeervol licht. Bovendien laten de panelen precies het lichtspectrum door dat nodig is om de eetbare planten op de voedselberg in het paviljoen te laten groeien. Het is magisch.'

Advertentie
advertisement
De Sunne Lamp
De Sunne Lamp
The Dutch Biotope
The Dutch Biotope

2. Vollebak, kleding van de toekomst

'Dit kledingmerk is opgericht door de tweelingbroers Nick en Steve Tidball. De broers gebruiken technologie, wetenschap en hun creatieve geest om de "kleding van de toekomst" te ontwerpen. Zo hebben ze het sterkste T-shirts ter wereld ontworpen. Het T-shirt is gemaakt van 120 meter koolstofvezel dat normaal gebruikt wordt voor straalmotoren.

Ook bedachten ze een Solar Charged jacket. Een jas gemaakt van "highly responsive" materiaal dat kan worden opgeladen door blootstelling aan vrijwel elke lichtbron, van de zon tot je smartphone zaklamp. Het is voorzien van een waterdicht vlies dat overdag licht absorbeert, om het in het donker weer af te geven.'

Vollebaks Solar Charged jas
Vollebaks Solar Charged jacket

3. In ongeveer 24 uur een heel nieuw huis

'ICON is een bedrijf opgericht door mensen die geloven dat de traditionele manier van huizen bouwen achterhaald is. Het bedrijf heeft een unieke 3D-printer gemaakt die in ongeveer 24 uur een heel huis kan creëren. Hiermee hebben ze een heel dorp voor daklozen in de omgeving van Austin gebouwd. Bekend als Community First! Village. Het dorp bestaat uit een aantal 40 vierkante meter grote huizen met één slaapkamer.'

Een door ICON 'geprint' huis en zijn bewoner
Een door ICON 'geprint' huis en zijn bewoner

4. Het eerste digitale modehuis ter wereld

'Als het aan Amber Jae Slooten ligt, heeft iedereen in de toekomst maar één vleeskleurig kledingstuk waarop hologrammen van kleding worden geprojecteerd. Ze neemt zelf alvast een voorschot op die toekomst door met veel succes virtuele kleding te ontwerpen. Samen met de Fin Kerry Murphy is ze in Amsterdam het eerste digitale modehuis ter wereld, The Fabricant, gestart. Over inspiratie gesproken.'

Ontwerp van Amber Jae Slooten
Digitaal ontwerp van Amber Jae Slooten

5. Sick Beats - het vest gebruikt muziektrillingen om slijm in de longen van patiënten los te maken

'Als laatste deel ik één van de meest inspirerende cases die ik langs heb zien komen, toen ik eerder dit jaar in de Cannes Lions-jury zat.

Sick Beats is een vest dat de luchtwegen vrijmaakt op muziek, voor patiënten met taaislijmziekte. Het vest is ontworpen door bureau Area 23 in samenwerking met Woojer, dat draagbare geluidssystemen maakt. Het vest werkt als een oscillatie-vest, dat trillingen gebruikt om slijm in de longen van patiënten los te maken, maar integreert muziek om een aangenamere ervaring te creëren – in plaats van fysiek bonken, speelt het vest muziek met 40 Hz deep-bass trillingen.'

Lees meer over de case. Bekijk hier een filmpje over Sick Beats.

Sick Beats
Sick Beats

Komende week is Anne Koning, Managing Director Granny Amsterdam, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie