WPP start samen met Snapchat AR Lab

Alles Augmented #80. Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality en hoe het de toekomst verandert.

1. Snapchat en wereldwijd bureau netwerk WPP gaan merken optimaal bedienen met AR Lab

Snapchat is heel hard bezig om AR-commerce op de kaart te zetten en is daarvoor nu een samenwerking aangegaan met het wereldwijde bureau netwerk WPP. Het zogeheten AR Lab van Snap moet bureaus en merken helpen met marketing en e-commerce-oplossingen. De samenwerking geeft Snap, het overkoepelende merk van Snapchat, toegang geeft tot veel merken waar WPP al voor werkt.

Anderzijds krijgt WPP toegang tot de creatieve AR-productie van Snap en partners, inzichten en data plus nog een speciale AR -ab Academy.

Een grote stap voor augmented reality-toepassingsmogelijkheden in marketing en e-commerce. Daarnaast blijkt uit een recent onderzoek onder 10.000 Amerikaanse tieners ook nog eens dat Snapchat populairder is dan TikTok (2) en Instagram (3). WPP lijkt dus ook goede zaken te hebben gedaan.

Advertentie
advertisement

2. Warenhuis Selfridges x Pokémon x Charli Cohen bouwen een virtuele stad met AR fashion

Virtual fashion en AR is een gouden combinatie gebleken die merken steeds vaker inzetten. Nu ook het Britse warenhuis Selfridges, die om 25 jaar Pokémon te vieren de krachten heeft gebundeld met ontwerper Charli Cohen.

Samen hebben ze de website Electric/City gebouwd, een virtuele stad geïnspireerd door de modehoofdsteden van de wereld waar je exclusieve fysieke en digitale kleding kunt kopen. Voor 20 pond koop je 4 digital wearables. Met een unieke Snapchat Lens kun de de items in de app via body tracking dragen. Daarnaast is er natuurlijk ook nog je digitale avatar, die je outfit in AR kan delen.

Interessante samenwerking weer. Bezoek zelf Electric/City.

electric city

3. Samsung zet AR storytelling in voor de productlancering van nieuwe devices

Een verhaal in 3D in je eigen omgeving, resoneert zoveel beter dan een 2D-verhaal. Het toffe van AR is dat je waar dan ook een verhaal tot leven kan brengen en dat kan koppelen aan een product of merk.

Samen met het bureau HeadOffice hebben wij (Playar) voor de productlancering van de nieuwe Samsung foldable smartphones AR-storytelling gebruikt. Door niet alleen de specificaties te delen, maar mensen ook te laten ervaren hoe je de nieuwe geweldige functies kunt gebruiken.

De ervaringen voor de Galaxy Z Fold3 5G, de Galaxy Z Flip3 5G en de Galaxy Watch4-serie staan een jaar lang live en de gemiddelde tijd die in de ervaring wordt doorgebracht is nu al meer dan drie minuten. 😮 Probeer het zelf hier (op mobiel).

Samsung AR productlancering

4. Diminishing reality, eerst iets laten verdwijnen voordat je het augment

Vaak voegt augmented reality iets toe aan een bestaande omgeving. Toch is nu vaker te zien dat AR eerst iets laat verdwijnen om het vervolgens te vervangen door virtuele content.

Zo hebben developers van TikTok een methode ontwikkeld om gezichten in video te wissen zodat jouw gezicht een blank canvas is om toffe effecten aan toe te voegen.

Ook TransforMR is zo'n toepassing, in dit geval is het een video see-through mixed reality-systeem voor mobiele apparaten dat 3D-pose-bewuste objectvervanging uitvoert om zo mixed reality-scènes te creëren.

Het vervangt bijvoorbeeld een mens of auto met virtuele content die volledig één op één meebeweegt met het object en blendt met de omgeving. Natuurlijk is het nog niet perfect, maar wel echt heel tof.

TransforMR: Composing Alternate Mixed Realities (ISMAR '21)

5. Nreal lanceert nieuwe light smartglasses genaamd de Nreal Air

Nreal komt met een goedkopere, lichtere (iOS compatible) versie van hun AR-glasses met zonnebril-look genaamd Nreal Air. Het grote verschil in tegenstelling tot de Nreal Light dat deze bril geen camera’s heeft die naar buiten gericht zijn, dus het device is niet 'spatial aware', zoals dat heet, en heeft geen hand tracking.

Eigenlijk is de AR-feature eruit gehaald en daardoor komt de focus vooral te liggen op het streamen van video op de glazen. Het lijkt erop dat Nreal net als Facebook eerst inzet op video om de consument aan een device op het hoofd te laten wennen, voordat de AR erin komt.

Nreal AIR

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie