Van een vaste naar een responsive website

Wanneer je voor klanten werkt is het niet altijd mogelijk om dingen uit te proberen. De tijd is er niet altijd voor, maar soms is het risico ook gewoon te groot. Daarom hebben veel mensen die werkzaam zijn in mijn branche wel een eigen website waarmee ze dingen uit proberen. Jarenlang gebruikte ik mijn eigen website hiervoor. Maar sinds ik afscheid heb genomen van Flash, heb ik ook mijn eigen website niet meer aangeraakt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een jaar of 5 geleden ben ik begonnen met een website voor het Old English Sheepdog hondenras. Omdat dit ook voor mij een speeltuin is om dingen uit te proberen, hoor ik mensen regelmatig zeggen dat dit een belachelijk goede website is voor zo’n onderwerp. Maar voor mij is het gewoon een bron van informatie. Twee jaar terug heb ik de hele site overgezet naar WordPress en heb ik ook een Facebook Fanpage opgezet. Doordat mijn doelgroep enorm actief is op Facebook, kunnen zij ook via dit platform reageren op de site. Bijna 30% van de bezoekers komt ook vanaf Facebook. 

 

Meten is weten

Google Analytics is een tool die ik gebruik om te zien wat mijn bezoekers doen. Door middel van segmenten kun je snel zien hoeveel bezoekers je website bekijken met een tablet en smartphone, maar ook bijvoorbeeld hoeveel er binnenkomen via Facebook of Twitter. Ik zag dat het aantal mobiele website bezoekers snel groeide van 20 naar boven de 30 procent. Dit ging gepaard met de hoeveelheid die vanaf Facebook op mijn site terecht kwam. Ik kon niet anders dan de website te optimaliseren voor smartphone en tablet bezoekers. Want de website werd inmiddels meer bekeken met touch-enabled devices dan via de desktop.

 

Begin april ging de nieuwe website live en was deze vanaf nu ook geschikt voor smartphones en tablets. Ondanks dat ongeveer een derde van mijn bezoekers op een klein schermpje de oude website had bekeken, had ik ook niet echt het gevoel dat ze snel afhaakten. Ze accepteerden het gewoon dat ze moesten inzoomen en scrollen. Ik was dan ook zeer benieuwd of het gedrag zou veranderen nadat de site responsive werd.

 

Ik heb dagelijks geen duizenden bezoekers, maar genoeg om leuke resultaten te zien. Er bezoeken ongeveer twee keer zoveel mensen met hun iPhone de site dan met Android. En Internet Explorer is de grootste browser, op de voet gevolgd door Safari. Dat laatste zegt natuurlijk weer veel over het tablet en smartphone bezoek. Het bouncepercentage op basis van alle bezoeken is 49,61% en de gemiddelde bezoekduur is 2:41.


Maar wat is er nu veranderd?

Mijn teleurstelling was groot toen ik zag dat het aantal mobiele bezoekers niet gestegen was. Maar ik realiseerde me al snel dat dit een te snelle en oppervlakkige gedachte was. Ik moest het op een ander niveau bekijken natuurlijk. In Analytics kun je twee periodes met elkaar vergelijken. Ik nam een kleine 2 maanden voor en na de omzetting naar responsive en zag direct waar het om ging.

[Van een vaste naar responsive website]

Laten we voor onderstaande resultaten uitgaan van 3000 unieke bezoekers.

Het aantal pagina’s per mobiel bezoek was met 25,27% gestegen. (3,40)

De gemiddelde bezoekduur was met 5,03% toegenomen. (2:16)

Het bouncepercentage* was met 9,17% afgenomen. (57,67%)

Het uitstappercentage** werd verlaagd van 36,80% naar 29,39%.

 

Wanneer je mij een jaar geleden had gevraagd of een website geoptimaliseerd moest worden voor tablets had ik negatief geantwoord. Een goeie website moet in principe al prima kunnen functioneren op een tablet. Echter krijgen we steeds meer te maken met andere schermgroottes, zoals bijvoorbeeld de iPad mini. Een standaard website is daarop bijna niet te bekijken! Ik besloot dus ook de website te optimaliseren voor de tablet om zodoende het lees gemak te verbeteren. Ook hier zag ik weer een bijzondere conclusie.

1. Het aantal pagina’s per tablet bezoek was met 33,27% gestegen. (4,76)

2. De gemiddelde bezoekduur was met 12,07% toegenomen. (3:21)

3. Het bouncepercentage* was met 14,80% afgenomen. (45,58%)

4. Het uitstappercentage** werd verlaagd van 27,95% naar 21,01%.

 

Wat ik vooral heel bijzonder vind is dat mijn meest trouwe bezoekers de website bekijken met een tablet. Ze zitten beduidend langer op de website, bekijken meer pagina’s en het bouncepercentage is ook erg laag.

 

Wat kun je hier nu eigenlijk uit concluderen?

Het is eigenlijk heel simpel. Mensen bekijken websites met hun smartphone en tablets en nemen het maar voor lief dat je website niet is geoptimaliseerd voor hun device. Maar naar mate meer websites toonbaar worden voor alle apparaten worden bezoekers ook kritischer. Ze zullen je website verlaten en net zo lang zoeken tot ze een beter alternatief gevonden hebben. Momenteel zijn we druk bezig om oudere websites om te zetten naar een responsive design. Omdat we niet alleen bij mijn eigen website het aantal mobiele bezoekers zien toenemen, maar eigenlijk bij alle websites. Het wordt nu gewoon tijd…echt…

 

Go mobile!

*Bouncepercentage is het percentage bezoeken van één pagina (dat wil zeggen, bezoeken waarbij de persoon de site alweer verlaat op de instappagina). Een bouncepercentage tussen 40 en 60% is over het algemeen normaal voor een website.

**Uitstappercentage is het percentage siteverlatingen dat is opgetreden via een bepaalde pagina of reeks pagina’s.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie