2 down one 2 go

De TV bestedingen komen onder druk en dat maakt de toekomst lekker spannend.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De afgelopen week hebben de TV exploitanten de presentaties gegeven aan de mediabureaus waarin het nieuwe TV jaar wordt toegelicht. Business as usual is de kerstboodschap aan de bureaus. Mooie filmpjes van spannende programma’s en tariefkaarten die lijken te stammen uit de tachtiger jaren hebben we gepresenteerd gekregen. Is de wereld waarin onze gezellige account managers opereren wel zo onveranderlijk als het lijkt?  De TV bestedingen laten netto een lichte daling zien, so far lijkt alles hetzelfde. Dat is wel anders voor de dagblad bestedingen die in de jaren 2008, 2009 en 2010 de grootste klappen hebben gekregen (bruto 1 miljard, netto?) en wat te denken van de bestedingen in de tijdschriftenmarkt het afgelopen jaar (stand per heden € 383 miljoen bruto en 16% lager dan in 2008). Mediumtypen die in het verleden in belangrijke mate werden betaald door adverteerders hebben nieuwe businessmodellen gezocht en soms ook gevonden. Blijvend hoge investeringen in de kwaliteit van de redacties en genoegen nemen met flink lagere marges lijkt de beste oplossing. Down is wellicht een niet terechte term maar “op apegapen” is moeilijk te vertalen in het Fins (Sanoma) of Engels (Mecom).

Ook in de TV markt staan de veranderingen voor de deur en deze bedreigen de netto 1 miljard Euro die tot op heden werd verdeeld onder de publieke omroepen, RTL en SBS. In de kijkcijfers zien wij terugkomen wat we bij de dagbladen en tijdschriften ook hebben gezien. Goede content scoort en vermaakt ons allen. De rest is veroordeeld gesubsidieerd of gesponsord  door het leven te gaan. Ofwel door de overheid ofwel door een in poker gelovende aandeelhouder. De TV bestedingen komen onder druk en dat maakt de toekomst lekker spannend. Hoe lang kan het TV onderzoek Youtube ontkennen? Gaat Brand Deli echt geld wegkapen? Zal de jonge consument verder versnipperen, wordt ons “second” screen ons “first” screen. Voor TV exploitanten geldt dat adverteerders wel willen betalen maar hier staan meer garanties tegenover dan de ouderwetse GRP. Voorlopig nog business as usual maar verandering hangt in de lucht.  

Joost Istha, november 2013.          

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie