Aan slechte producten valt veel te verdienen (door de reclamebranche)

Ooit wel eens reclame gezien voor WhatsApp?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is heel moeilijk om slechte producten te verkopen. Het is best lastig om redelijk goede producten te verkopen. Het is het makkelijkst om uitstekende producten te verkopen. Wat goed is en wat slecht, verandert constant. Een Jaguar XF was 4 jaar geleden erg geliefd in een kleine markt waarin de concurrentie vergelijkbare producten leverde, maar dan met minder merkwaarde. Nu zijn auto’s zoals de Jaguar XF in Nederland lastig te verkopen. Je kunt namelijk ook een Tesla Model S kopen. Net zo mooi en vaak goedkoper dankzij een gunstig belastingklimaat voor ‘groene’ auto’s. De auto’s zien er vergelijkbaar uit, maar zijn dat eigenlijk helemaal niet. Niet dat een Jaguar per sé een slechtere auto is dan een Tesla (velen zullen juist het omgekeerde beweren) maar waar de Jaguar wordt ervaren als onverantwoorde en wat patserige auto, is de Tesla een verantwoorde keuze en dat mag je best laten zien. Helaas Jaguar, misschien straks een prachtige XF Mark II met waterstofmotor?

Er wordt steeds meer vruchtensap met minder of geen suiker verkocht. Zie je nog wel eens reclame voor een vruchtensap zonder dat er iets wordt gezegd over een verlaagd suikergehalte of meer vitamine C? Verantwoorde producten verkopen het best. Er ontstaat hierdoor een grote uitdaging voor de reclamebranche: er worden nog ontzettend veel ’slechte’ producten geproduceerd en die moeten ook verkocht worden. Er zijn namelijk veel producten die niet eenvoudig ‘goed’ te maken zijn. Vraag dat maar aan McDonalds. Hun hele bedrijfsmodel is ingericht op het zo goedkoop mogelijk produceren van eten dat mensen lekker vinden. Niet gezond of duurzaam, maar lekker en goedkoop. Nu steeds meer jonge mensen vinden dat McDonalds ongezonde en niet-duurzame producten verkoopt, ontstaat er een groot probleem voor ze. Een probleem dat zo gaat groeien de komende jaren, dat ze óf hun bedrijfsmodel radicaal moeten omgooien of met een dalende omzet rekening moeten houden. De focus op opkomende economieën zie je nu al. Want daar zijn mensen nog steeds heel blij met de Big Mac. Nog wel.

Daarnaast speelt technologie en steeds grotere rol in bedrijfsprocessen. Zoals Vice-Premier Asscher aangaf, technologie gaat vermoedelijk voor meer werkeloosheid zorgen. Omdat robots efficiënter en goedkoper werken dan mensen. High-tech marktwerking, zeg maar. Zo ontstaat langzamerhand een wereld waarin consumenten ‘goede’ producten tegen een steeds lagere prijs kunnen aanschaffen. En waarin ‘slechte’ producten door gigantische marketingbudgetten verkocht moeten worden. Dat lijkt me een ongelijke strijd. Maar wel omzet voor de reclamebranche. Ooit wel eens reclame gezien voor WhatsApp?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie