Cannes: NL zilver en brons in Promo/Direct

Lowe/Draftfcb heeft zojuist bij het reclamefestival in Cannes een Zilveren Leeuw gewonnen in de categorie Promo. Brons was er voor 2009 in Direct.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de categorie Promo won Lowe/Draftfcb zilver voor Upload Cinema. Het was de enige van de 5 shortlistvermeldingen die in een prijs werd omgezet. Volgens het Nederlandse jurylid Poppe van Pelt was er niet meer uit te halen. ‘Upload Cinema haalde het uit zichzelf. Voor de andere cases kon ik weinig meer doen omdat er niet genoeg stemmen waren.’

De Grand Prix in deze categorie ging naar het Japanse bureau Beacon Communications voor de . Het oude Japanse mijndorpje Yubari was met een schuld van 350 miljoen failliet door mislukte investeringen om het toerisme op gang te krijgen. Er werd ontdekt dat het stadje het laagste percentage scheidingen had. Yabari werd omgedoopt in de ‘City of love’. Dit resulteerde uiteindelijk in een uitgebreide promotiecampagne die Yubari uiteindelijk uit de schulden hielp. Juryvoorzitter William Rosen (Arc WW): ‘De jury was unaniem over deze Grand Prix. We vonden dat het potentie van de Promo categorie goed weer gaf. Het heeft niet alleen geactiveerd maar ook mensenlevens veranderd. Er zat een sterk idee achter.’

Volgens Van Pelt viel deze case goed in de jury omdat het past in de tijdsgeest. ‘De economie gaat slecht en dit werk bewijst dat je met een goede promotie veel geld kan verdienen. Het was een heel erg sterk idee.’
In Promo vielen iets minder (4) prijzen dan vorig jaar. Er werd met name minder goud uitgedeeld. Nederland won drie keer brons vorig jaar.

In Direct won 2009 een bronzen Leeuw voor de eigen personeelswervingsactie ‘Abode CS4’. Volgens het Nederlandse jurylid Antoine Houtsma was dit het maximaal haalbare. ‘Het andere werk op de shortlist stond simpelweg te laag. Abode stond al vrij hoog en ik heb er nog iets over verteld. Daardoor gingen er uiteindelijk genoeg handen omhoog.’

De Grand Prix ging naar ‘Best job in the World’ van het Australische bureau Cumminsnintro. Het bureau voor toerisme in Queensland begon de campagne eerder dit jaar ter promotie van de Great Barrier Reef Islands. Overal ter wereld genereerde de vacature van eilandverzorger aandacht. Juryvoorzitter David Sable (Wunderman): ‘Het was een ongelofelijk goede case: een duidelijk aanbod met een simpel responsmechanisme en vanuit daar ging de sneeuwbal rollen. Zo hoort het te zijn.’

Opvallend is de goede prestatie van Belgie in Direct. Het land won in totaal maarliefst negen Leeuwen waarvan vier gouden. Het bureau Shackleton in Madrid werd Direct Agency of the Year, met name dankzij de case ‘Village where nothing ever happens’ voor betaalzender Conect. Het bureau won hier twee keer goud en een keer zilver voor.

Het eerste jaar van de PR Lions ging voor Nederland voorbij zonder prijzen. Het bureau Cumminsnitro had een ongelofelijk goede dat, want ook de Grand Prix in deze categorie ging naar ‘Best job in the world.’ ‘Het was het allerbeste idee dat we hebben gezien. Het is zo’n goed en simpel idee’, aldus juryvoorzitter Lord Tim Bell (Chime Communications). Volgens Bell was het binnen de jury af en toe nog zoeken naar de goede cases, met name omdat het lastig te zien is waar het idee nu precies is ontstaan. Volgens hem zal categorie de komende jaren verder vorm krijgen.

Alle winnaars in deze categorieen zijn te zien via de volgende links:


De trailer van de allereerste Upload Cinema in De Uitkijk:

Direct, Bronze: personeelswervingsactie ‘Abode CS4’

Grand Prix: Yubari-case

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie