Consumenten geven weer uit aan horeca

Vooral tijdelijke effecten zorgden in het eerste halfjaar van 2014 voor meer omzet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Horecaondernemers profiteerden in 2014 duidelijk van het warmere weer en het WK-voetbal zorgde voor extra bestedingen in cafés. Dit concludeert ING Economisch Bureau naar aanleiding van het van september 2014.

De verkopen in de horeca nemen in 2014 naar verwachting toe met 2 procent. Een verbeterd consumentenvertrouwen zorgt dat consumenten iets makkelijker geld durven te spenderen. Nog belangrijker is dat ook de koopkracht zich dit jaar positief ontwikkelt. Lage inflatie, een dalende zorgpremie, verlaging van de eerste belastingschijf en een milde winter (minder gasverbruik) dragen hieraan bij.

Naast deze koopkrachteffecten waren er ook tijdelijke stimulansen voor de horecaverkopen. Het relatief warme en zonnige weer in het eerste halfjaar en het WK-voetbal leidden tot meer horecabezoeken.

De horeca, en dan met name de hotellerie, profiteert van de verdere groei van het aantal buitenlandse gasten in Nederland. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten is sinds 2008 met 22 procent toegenomen tot ruim 18,3 miljoen in 2013. In het eerste halfjaar van 2014 ontving Nederland uit alle belangrijke herkomstlanden meer gasten dan een jaar eerder. 

Ook het aantal Russische gasten steeg in de periode januari-juli nog met 4 procent tot ruim 100.000. De devaluatie van de roebel en de politieke spanningen tussen het Westen en Rusland kunnen die groei echter onder druk zetten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie