Dure huisvesting is nieuwe reputatiekiller voor goede doelen

Hoge huurprijzen 'ongepast', aldus Theo Schuyt, hoogleraar filantropie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat goede doelen kritische gevolgd worden, onder meer bij de directeurssalarissen, is ze de afgelopen jaren pijnlijk duidelijk geworden.

Maar er is een nieuwe reputatiekiller ‘on the block’: de kosten voor huisvesting.

Toplocatie

Het publiceerde vandaag eigen onderzoek naar de prijzen die goede doelen betalen voor  hun panden. Daaruit blijkt dat een kwart van de grote goede doelen een kantoor heeft op een dure toplocatie.

Greenpeace was vorig jaar het meeste kwijt aan huur: bijna een half miljoen euro voor een kantoorpand aan het IJ in Amsterdam, dat het voor ruim 2 ton liet verbouwen en inrichten.

Grachtengordel

Ook het Aids Fonds, Plan Nederland en het Prins Bernhard Cultuurfonds spenderen jaarlijks tonnen aan kantoorruimte, aldus het AD.

Het Aids Fonds gaf in 2014 ruim 230.000 euro uit aan de huur van twee panden aan de Keizersgracht en de Herengracht in Amsterdam. Ook Amnesty International en Human Rights Watch vertoeven in de Amsterdamse grachtengordel.

Theo Schuyt, hoogleraar filantropie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, noemt de hoge huurprijzen in het AD ‘ongepast’.

Succesvolle fondsenwerving

Een woordvoerder van het Prins Bernhard Cultuurfonds is het daar niet mee eens. ’Ons representatieve kantoor maakt succesvolle fondsenwerving mede mogelijk’, tekende het AD op.

Het onderzoek liet ook zien wie er zuinigjes aan doen met huisvesting. War Child is 127.000 euro per jaar kwijt voor een kantoor in een woonwijk in Amsterdam-Zuidoost. Dat is 93 euro per vierkante meter, veel lager dan de gemiddelde huurprijs in Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie