Een lastige keuze: freemium of advertising

Het in gaming populaire 'freemium' verdienmodel krijgt steeds vaker kritiek. Heeft het freemium model toekomst?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Free to Play (F2P) en freemium games zijn booming. Miljoenen spelers spenderen veel tijd en geld aan mobile games zoals Clash of Clans, Hay Day en Samurai Siege. Over de populariteit valt niet te twisten, over het model wel. Met name de &;echte gamers&; zijn kritisch. Praat je nog wel over gamen als je weinig meer doet dan tappen en wachten op een resultaat? En is dit wel dé manier om spelers voor langere tijd aan je te binden? En wat is nu het verschil met een advertising-model zoals Flappy Bird hanteerde? Dat ellendige vogeltje dat zoveel frustratie bij je opripe omdat je voor de twaalfde keer tegen de buis aanvloog. Dat vervelende vogeltje dat de eenpitter die het spel in één weekend in elkaar zette een slordige 50k opleverde.

Betalen of wachten

Er zijn allerlei soorten  Free to Play en freemium games. Het aanbod is altijd hetzelfde. In plaats van een volledig spel te kopen, kun je je speelervaring versnellen of verrijken door in-app aankopen te doen. Waar je vaak begint met op het oog een leuk en snel te spelen spel, sluipt langzaam de behoefte aan in-app aankopen het spel in. Een huisje of andere unit bouwen duurde eerst nog 1 minuut; dit wordt 10 minuten en voor je het weet zit je anderhalve dag te wachten voor het klaar is.

Geen zin om te wachten? Koop dan wat kristallen of bucks of wat voor in-game currency dan ook.

Betaal je, dan is je wachttijd voor bij. Op zich is hier niks mis mee, aangezien de meeste F2P games single player zijn. Bij multiplayer spellen wordt het een ander verhaal. In dat geval versterk je jouw positie door te kopen in plaats van goed te worden in een spel. Je zou dus letterlijk voordeel kopen ten opzichte van je tegenstanders. Pay to Win. In single player spellen is het heel wat anders, aangezien je alleen jezelf helpt. En wat is er dan mis mee als iemand geld over heeft voor een snellere spelervaring?

Van uitstel komt afstel

Het issue in dit verdienmodel is echter de lange termijn. Je lost namelijk geen probleem op, maar stelt het uit. De wachttijd van dat ene gebouwtje kun je inderdaad wegkopen, maar op den duur zijn je kristallen of bucks toch echt op en moet je alsnog wachten. De enige uitweg is nóg meer te kopen. Totdat ook je nieuwe voorraad opgaat. Enzovoorts. Het blijft een vicieuze cirkel waar je als speler in vast blijft hangen. Zie het als een spel waar je maar geld in blijft stoppen zonder dat je ooit écht toegang hebt tot alle content. Een soort bodemloze put. Toch zijn er genoeg spelers die in-app aankopen blijven doen. In commerciële zin heeft het model dus wel degelijk bestaansrecht. Maar heeft het genoeg toekomst?

Het ideale model

Uiteraard blijft het gissen waar het allemaal naartoe gaat. De gamesindustrie, met name de mobiele, ontwikkelt zich immers ontzettend snel. Persoonlijk denk ik dat de zogenaamde uitmelk-modellen geen toekomst hebben. Gamers zijn niet stom en zullen zich niet laten foppen door beperkte spelervaringen in een mooi jasje. Dit zag je bijvoorbeeld bij de mobiele versie van PC Klassieker &;Dungeon Keeper&;. Een franchise met een geweldige geschiedenis die tot leven is gekomen als tap-and-wait game. Iets wat fans van de series niet in dank af hebben genomen.

Er blijft een grote groep mensen die geen problemen heeft met (dure) in-app aankopen. Of het nu een berg kristallen is of een digitale auto voor €50, als zij het ervoor over hebben en ze doen er niemand kwaad mee (als in: geen voordeel t.o.v. andere spelers) zie ik geen reden om hier problemen mee te hebben. Ik hoop zelf dat developers altijd proberen een volwaardige ervaring mee te geven aan een speler. Een speler moet de liefde en aandacht voelen die in het spel gestopt is.

Dit kan op veel verschillende manieren. Een demo versie, een geselecteerd aantal levels of een gratis/beperkte variant met advertising met volledige unlock. Het gaat erom dat je als developer een goed en eerlijk beeld van je spel geeft aan spelers zodat ze een gedegen keuze kunnen maken om er wel of niet geld aan uit te geven. In-app aankopen gebruiken om op de lange termijn spelers te behouden is prima, zolang het spelplezier van de speler voorop staat. In the long run verdient een game zijn bestaansrecht omdat het een goede game is. Zolang dat principe overeind blijft, hebben wij gamers altijd iets om aan vast te houden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie