FIFA: Kiss my Bud!

Sponsors en grote sportorganisaties vinden het niet leuk, maar ambush marketing is doorgaans een amusante toevoeging aan grote sportevenementen die toch al overdreven gedomineerd worden door commercie. Fans snappen dat spel prima, en zullen dan ook sympathie hebben voor de underdog, zeker als die de juiste toon weet te vinden. Nike en Heineken hebben een lange traditie als ambushers, en dit jaar laat Bavaria van zich horen met een troep femmes footballes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daar wordt in Zuid-Afrika echter totaal fout op gereageerd. Op aandringen van FIFA zouden de Bavaria Belles uren zijn opgesloten en verhoord. Da's niet meer sportief. Tijd voor tegenactie?

De belangen op de achtergrond van het Wereldkampioenschap Voetbal in Zuid-Afrika zijn een cocktail die bij verkeerde consumptie een behoorlijke kater veroorzaken. De lokale overheid heeft waarschijnlijke enorme veiligheidsmaatregelen genomen om terroristen, kleine criminelen en hooligans tijdig te herkennen en isoleren. Sponsors en de FIFA zijn gespitst op meelifters. Maar als daardoor commerciële free riders zoals de oranje cheergirls behandeld worden als criminelen, dan gaat er iets fout. Vooral omdat de Bavaria Babes helemaal niet herkenbaar zijn als marketing majorettes - zie bv in de Daily Mail.

Even checken wat de Telegraaf te zeggen heeft. De wakkere krant kiest van nature de zijde van het legioen, en , de voorpagina is Schuimend van Woede! De krant meldt tevens dat het niet de lokale politie was die de oranje babes heeft opgepakt, maar de beveiligers van de FIFA. Nondehu, de voetbalbond heeft zelfs een eigen schutzstaffel. Dat hele bobo-gebeuren heeft niks meer met sport te maken; daar wil je toch als sponsor toch helemaal niet mee geassocieerd worden? Zo werkt je associatie met voetbal averechts: Bud Sucks! Ik mag hopen dat Bavaria een goeie advocaat van stal haalt om de verantwoordelijken voor zo'n overdreven beveiliging een poot uit te draaien. Het bederft de sportieve sfeer als fans van hun vrijheid beroofd worden omdat ze zich niet gedragen zoals de sponsor wenst.

Overigens blijkt uit de waarschijnlijk in opdracht van Bavaria gemaakte video dat de promoploeg zich tussen Deense fans gemengd had. Typisch ambush. Alleen betreft het nu eens geen hooligans maar joeligans. Daar zouden officiële sponsors wat sportiever op moeten reageren. Misschien kan iemand een paar duizend oranje shirtjes naar Zuid-Afrika verschepen: FIFA, Kiss my Bud!

[NASCHRIFT]

Op de officiële FIFA-website prijkt nu van de Bavaria Belles, met als commentaar dat oranje fans een feestje maken van de wedstrijd tegen Denemarken. Zelfs bij FIFA zien ze blijkbaar niet dat het reclame is. Had FIFA niet ingegrepen, dan was de betrokkenheid van Bavaria totaal niet opgevallen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie