Hoe je 2000 technofreaks laat dansen in de fietstunnel van het Rijks

Peter Kan (First Day of Spring) over zijn succesvolle ADE-feest in het Rijksmuseum.

Het Amsterdamse bureau First Day of Spring organiseert met zijn eigen muzieklabel Audio Obscura een gratis technofeest in de fietspassage van het Rijksmuseum. In 2016 vond de eerste editie plaats met de Amerikaanse techno-dj Maceo Plex. Er waren maar liefst 60000 aanmeldingen voor de beschikbare 2000 kaarten. Het lot bepaalde wie erin mocht.

Peter Kan, oprichter en managing director van First Day of Spring, had de grote belangstelling wel verwacht. ‘Als er één stad op aarde is die verwend wordt met dance is het Amsterdam. Er is zó veel, waardoor mensen altijd iets unieks zoeken. Maceo Plex is een rising star en als je dit combineert met een toplocatie als het Rijksmuseum, wordt dat wereldnieuws. We hadden het dus wel enigszins ingecalculeerd.’

Kan zag al langer de potentie in van het Rijks als locatie voor een dancefeest, hoewel het museum zelf sceptisch was. ‘In eerste instantie vonden zij het te veel een ‘ver-van-mijn-bed-show’, maar ieder jaar bleven we met elkaar praten. Het zaadje hiervoor was al in 2013 geplant. Kun je nagaan.’

Het resulteerde in de succesvolle eerste editie van vorig jaar met Maceo Plex. De keuze viel op hem, aldus Kan, ‘omdat we iemand uit de underground-hoek wilden om zo echt de artistieke link te maken'.

Dus dj’s als Armin van Buuren en Martin Garrix komt er bij jullie niet in? Dat zijn grote namen, maar ze worden gezien als commercieel.

‘Ik denk dat de link tussen underground-artiesten en historische locaties dieper gaat en intrinsieker is. Met commerciële artiesten krijg je ook een commercieel karakter over je heen. Daarom geloven wij meer in de underground.’

Waarom kiezen jullie dit jaar voor Underworld?

‘Je moet na Maceo Plex weer op zoek naar iets unieks om het gat te vullen. De locatie zelf is natuurlijk niet meer uniek, omdat we het vorig jaar al hebben gedaan. We gingen daarom op zoek naar iets dat historisch, maar ook tijdloos is. Én we willen een link maken naar live performen. Underworld pakt precies ons wensenpakket. Net als dertig jaar geleden zijn ze nu nog steeds relevant, omdat ze met nieuwe muziek blijven komen. Het is een perfecte opvolger van Maceo Plex: na een dj een live act als opvolger.’

(Tekst loopt door onder foto)

Het Van Gogh doet in tegenstelling tot vorig jaar nu niks met ADE, het Rijksmuseum en Rembrandthuis wel. Zouden alle culturele instellingen iets moeten doen met ADE?

‘Nee, ik denk het niet, omdat het dan een trucje gaat worden. Ik denk overigens wel dat er veel kansen liggen voor culturele instellingen. Neem het Stedelijk Museum. Dat is een museum voor moderne kunst, dus zou wel iets kunnen doen met ADE. Je moet er wel voor waken dat je niet iets gaat doen om het doen, omdat het ADE is. Dat werkt niet en dat voelt niet oprecht.’

Hoewel het dancefeest vorig jaar enorm veel aandacht kreeg, heeft zijn bureau er geen cent mee verdiend, zegt Kan. ‘Dankzij Rijksmuseum-hoofdsponsors Heineken en KPN kunnen we dit evenement kostendekkend maken en gratis aanbieden aan de liefhebber. Het Rijksmuseum kan overigens zelf ook geen geld investeren in dit evenement, omdat ze afhankelijk zijn van de overheid. Ze kunnen natuurlijk wel hun locatie beschikbaar stellen en hun sponsors betrekken.’

Is dit evenement bedoeld om een nieuw publiek aan te boren of om huidige Rijksfans het museum op een andere manier te laten beleven?

‘Allebei. De doelstelling van het Rijksmuseum is heel simpel: kunst op een brede manier naar een brede doelgroep brengen. Met dit soort evenementen kan dat. Je trekt de aandacht van de vaste Rijksmuseum-bezoeker, maar ook van de niet-bezoeker. Het wordt op deze manier mogelijk het Rijksmuseum te presenteren als instelling voor kunst.’

Volgend jaar weer zo’n feestje?

‘Geen idee. Met Audio Obscura blijven we op zoek naar het unieke, en als dat volgend jaar niet meer het geval is, gaan we iets anders doen.’

First Day of Spring combineert marketing, muziek en entertainment. Peter Kan vindt dance een vorm van moderne kunst die thuishoort in de 'hogere' culturele instellingen. ‘Vanuit dat standpunt zijn we in samenwerking met dance-ondernemer Jeroen Fontein ons eigen dancemerk Audio Obscura begonnen in 2013. Met dit merk willen we moderne componisten naar historische locaties brengen. We begonnen ooit met techno-dj Sven Väth in het Concertgebouw. Dat evenement was een bevestiging voor mij dat moderne kunst op zo’n locatie kan werken.’

 

Voorafgaand aan het optreden van Underworld in de fietspassage van het Rijksmuseum organiseert First Day of Spring het marketingevenement Dance & Brands in het DeLaMar Theater. Adformatie zal hier ook verslag van doen.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie