Hoogleraren fileren het corona-communicatiebeleid van ‘Rutte’

Wetenschappers Gezondheidscommunicatie UvA noemen avondklok teken van onvermogen van de regering om de bevolking te motiveren.

De twee hoofdrolspelers van het kabinet, Mark Rutte en Hugo de Jonge

De hoogleraren gezondheidscommunicatie Bas van den Putte en Julia van Weert van de Universiteit van Amsterdam hebben hard uitgehaald naar het ‘mislukte communicatiebeleid’ van de regerering bij de bestrijding van de coronapandemie.

In een ingezonden stuk in Het Parool verwijten de twee het kabinet-Rutte veel te weinig te doen. De ‘geringe communicatie-­inspanningen’ van de overheid zouden verhonderdvoudigd moeten worden, wat kan met ‘een fractie van de miljarden die nu worden uitgegeven aan economische ondersteuning’.

Ook leunt het kabinet-Rutte te veel op de persconferentie als communicatiemiddel voor de nieuwe maatregelen. ‘Dit creëert een fundamenteel probleem. Door steeds over maatregelen en handhaving te praten, worden mensen onvoldoende gemotiveerd zelf na te denken over hun eigen keuzes en gedrag.’

Uitzondering voor jezelf

Het probleem is volgens Van der Putte en Van Weert dat mensen de regels weliswaar kennen en ze ook voldoende steunen, maar onvoldoende snappen hoe en waarom ze nodig zijn, en zich er daardoor onvoldoende aan houden. Ze bedenken uitzonderingen voor zichzelf ‘maken zichzelf wijs’ dat die ook veilig zijn. Hierop zouden campagnes zich moeten richten.

Advertentie
advertisement

Van der Putte en Van Weert pleiten voor veel meer voorlichting die mensen uitlegt hoe ze voorkómen dat ze in een lastige situatie terechtkomen. En als dat toch gebeurt, hoe ze dan het beste kunnen handelen.

De hoogleraren: ‘Mensen denken best met meer mensen bij elkaar te kunnen komen, omdat ze erop vertrouwen dat ze elkaar niet in gevaar zullen brengen. Ze zien daarbij over het hoofd dat je ook zonder klachten besmettelijk kan zijn, en zijn te optimistisch over de mogelijkheden om in hun huis 1,5 meter afstand te houden. Misvattingen over wat veilig gedrag is, is een belangrijk communicatiethema om betere naleving van de maatregelen te stimuleren.’\

Kansen voor campagne

Er zijn voldoende kansen om via campagnes mensen mee te krijgen, vinden de wetenschappers gezondheidscommunicatie. Mensen moeten geloven in de noodzaak om beter afstand te houden, moeten overtuigd zijn dat anderen dit ook (proberen te) doen en ze moeten emotioneel geraakt worden. Allemaal thema’s die zich uitstekend lenen voor campagnes.

Bovendien vinden ze dat een lockdown voor onbepaalde tijd betere keuze is dan het ‘doormodderen’ nu. Het is duidelijker en valt een beloning te verdienen: versoepeling bij betere cijfers. Dat is een veel betere stimulans dan straf. 

Samen meer dan een leus

Ze eindigen met de overweging dat de overheid overtuigender kan communiceren dat het eigenaarschap van de crisis, en dus ook de oplossing, bij ons allemaal ligt. ‘Het zou meer dan een leus moeten zijn dat wij alleen samen kunnen voorkomen dat vrijheidsbeperkende maatregelen zoals een avondklok nodig zijn.’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie