Premium

Hoe Justdiggit met 'de kracht van communicatie' een positieve klimaatboodschap wil brengen

Marketing director Wessel van Eeden over Justdiggit's nieuwe mondiale klimaatfestival The Raindance Project en het creëren van een beweging.

Wessel van Eeden

Justdiggit gaat verder op zijn missie een positieve boodschap over klimaat en landschapsherstel te brengen en voegt een nieuw label toe: The Raindance Project, een wereldwijd klimaatfestival dat tegelijkertijd in Europese steden en Afrikaanse landen wordt gehouden om bewustzijn en actie rondom het klimaat thema te realiseren vanuit één simpele oplossing: de natuur.

Duidelijker kan het logo van Justdiggit eigenlijk niet: een schep. Die schep is een universeel symbool, maar staat vooral ook voor actie. De tijd van praten over het klimaat is voorbij, het is tijd voor ‘doen’.

Justdiggit bestaat nu tien jaar en zet grootschalige landschapsherstelprojecten in Afrika op door regenwater vast te houden om vegetatie en erosie, overstromingen en landdegradatie te voorkomen. Dat kan door simpelweg met de schep aan de gang te gaan en te graven.

Dennis Karpes, de bedenker en 1 van de oprichters van Dance4Life zette samen met Wessel van Eeden destijds Dance4Life op de kaart, ze vertrokken daar na acht jaar en kwamen in 2014 weer bij elkaar bij Justdiggi waar Karpes al sinds 2009 bij betrokken was. Op eenzelfde manier als bij Dance4Life zijn ze gaan bouwen aan hun nieuwe missie, met hulp van vrienden in de media- en marcombranche.

Van Eeden, verantwoordelijk voor marketing en communicatie vertelt: ‘Wij geloven dat als je een sociaal thema en stichting hebt, je je ook als een merk moet gedragen. In deze tijd kun je niet meer voor de supermarkt met een collectebus gaan staan. Je moet mensen meenemen in je verhaal en echte oplossingen bieden en de impact daarvan laten zien, dan krijg je echte fans. Die fanbase hebben we op kunnen bouwen door intensieve samenwerking met mediabedrijven en bureaus.’

Roepende in de woestijn

Toen Justdiggit begon, was er in tegenstelling tot vandaag nog niet zoveel aandacht voor klimaatproblematiek. Van Eeden: ‘Toen waren we letterlijk roepers in de woestijn. Dennis ontmoette in 2009 Peter Westerveld, een soort Crocodile Dundee, kunstenaar en visionair. Westerveld was geboren in Afrika en zijn vader werkte bij een bedrijf dat rubber produceerde en verantwoordelijk was voor grootschalige ontbossing. Een ramp voor de natuur en de lokale bevolking. Het ging hem aan het hart en hij zette kleinschalige projecten op voor regenwaterinfiltratie op plekken waar dat niet meer ging. Dat was aanvankelijk graven met een bulldozer, maar dat bleek uiteindelijk te rigoureus. Dennis sloot aan en ging de fondsenwerving doen en de naam werd Justdiggit.

Vervolgens heeft mediabureau Stroom een campagne opgezet om de stichting in één keer grote naamsbekendheid te geven. Stroom heeft er ook voor gezorgd dat Justdiggit aan kon haken bij andere bureaus als Dept en mediapartijen als Jean Mineur Mediavision, JCDecaux, Timm en Pimm, BlowUp media, Kinetic, BrandDeli, IMA en RTL. Alle branchepartijen waarmee we samenwerken, doen dat vanaf het begin compleet belangeloos. Zo hebben we een snelle start kunnen maken en kunnen we verder groeien.’

Justdiggit billboard Tanzania
Justdiggit billboard Tanzania

Cooling down the planet

Havas Lemz werd in 2014 het creatieve bureau van Justdiggit. Dat ontwikkelde een ‘meaningful difference’ propositie die door Havas-baas Yannick Bolloré is omarmd en nu door het hele netwerk wereldwijd wordt doorgevoerd. Justdiggit koos met Havas Lemz het thema ‘Cooling down the planet’. ‘Dat was bewust een beetje provocerend, omdat vaak de nadruk ligt op opwarming van de aarde. En het triggert ook, want hoe doe je dat dan? We kregen in het begin best veel kritiek uit het vak dat die slogan veel te kort door de bocht was. Terwijl je in communicatie niet een te genuanceerd verhaal moet hebben, want dan haken mensen af. Daarnaast richten wij ons niet alleen op de GroenLinks-stemmer, maar een grote, brede doelgroep.’

Klimaatverandering is een abstract thema voor veel mensen, erkent Van Eeden. ‘Het is heel erg “the powers that be”: van Shell tot Trump. Op persoonlijk niveau is het lastig om daar iets van te maken. Het wordt al heel snel, je moet minder vlees eten, of je mag niet meer vliegen. Er is dualisme ontstaan over het klimaat. Wij hebben de missie niet alleen projecten uit te voeren en landschapsherstel te doen. Justdiggit moet echt een beweging worden. Dat is een tricky woord, want een beweging is er niet zomaar. Maar we vinden wel dat er rond klimaatverandering echt veel te weinig storytelling is vanuit het positieve. De natuur heeft een hele goede kracht die onderbelicht wordt. Bomen trekken regenwater aan. Dat is niet alleen goed voor CO2 afname, ook voor mens en dier, biodiversiteit, water, migratie et cetera. Wie zou daar wat op tegen kunnen hebben? Dat kan op een low-tech manier in een high-tech wereld. Een schep in de aarde, meer heb je niet nodig.’

Klimaat is heel erg "the powers that be". Op persoonlijk niveau is het lastig om daar iets van te maken

Een succesvoorbeeld. Justdiggit stampte (letterlijk) een project uit de grond in het gebied van de Maasai, de lokale bevolking in Kenia. Zij hadden die grond in feite al opgegeven. Van Eeden toont de afbeelding van voor de start van het project en hoe het gebied er nu uitziet: groener dan groen. ‘Er gaat daar een miljard extra liter regenwater de grond in en er is automatisch herbebossing. Wij planten geen bomen, zoals andere organisaties wel doen. Daar zitten meer nadelen dan voordelen aan. Het is een kwestie van zorgen dat het regenwater de grond in kan. Dat is een veel goedkopere, meer schaalbare en effectieve manier. In gebieden waar honderd jaar geleden bebossing was, zit dat nog in de grond. We zorgen dus dat het water er weer bij kan.’

Purpose: niet smerig

Justdiggit lijkt de wind mee te hebben. Van Eeden spreekt van ‘een enorm tipping point’. De Verenigde Naties (VN) heeft namelijk onlangs de komende tien jaar (2020 – 2030) uitgeroepen tot ‘de decade van het herstel van het ecosysteem’.

‘Voor ons was dat een hallelujamoment. Mensen en bedrijven komen nu steeds meer naar ons toe, omdat ze zien dat wij daar mee bezig zijn. We merken dat ons verhaal vaker resoneert bij de bevolking. In het bedrijfsleven zijn er ook grote veranderingen gaande. Merken denken niet meer vanuit corporate social responsibility maar vanuit purpose: wat ze doen moet echt passen bij hun product of dienst én er zit een businesskans in. Dat is niet smerig, als je het maar geloofwaardig en authentiek doet. Het is in feite wat men bij Havas Lemz al goed gezien had. Een groot deel van de funding van Justdiggit komt ook uit het bedrijfsleven vandaan. Een aantal rijke Nederlandse families dat gelooft in de missie betaalt de overhead en de kosten van de stichting. Nee, namen mag ik niet noemen.'

De stichting is sinds kort zelfs officieel partner geworden van de VN en er sluiten steeds meer partners aan. Het netwerk, of de beweging, groeit en het aantal projecten ook. ‘Het besef komt steeds meer dat we meer connected zijn dan ooit tevoren, dus gebruiken we de kracht van communicatie.’

Media en creatie

In feite zet Justdiggit projecten op en laat het dan over aan de lokale bevolking, ondersteund door lokale organisaties die dicht bij ze staan en met het land te maken hebben. De locals krijgen een trainingsprogramma om de technieken uit te leggen. Ze gaan het veld in en krijgen praktijklessen.

‘Het was de bedoeling dat ze wat ze leerden daarna weer aan de dorpelingen doorgaven. Dat werkte niet. Dus hebben we een film laten maken in de lokale taal, waarin de mensen van daar de hoofdrol hebben. We komen dan met een truck, een oude laptop, aggregaat en beamer en vertonen die film. We doen drie dorpen per dag. Het hele dorp loopt uit. Als de dorpelingen opeens mensen die ze kennen op film terugzien, dan gebeurt er echt iets. Daarnaast geven we de mensen in die communities die de techniek geleerd hebben zelf een microfoon en laten we ze workshops geven.’

Van Eeden zegt dat Justdiggit inmiddels al een miljoen mensen met de film heeft bereikt. ‘We hebben het laten onderzoeken. Voordat we de film lieten zien, nam 3 procent binnen zo’n dorp de techniek over, nu 48 procent. Binnen een jaar of twee neemt de vergroening toe en we zijn er stellig van overtuigd dat dan ook de anderen dan meegaan.’

Havas ondersteunt Justdiggit projecten met media en creatie, in een pan-Afrikaanse deal met 24 landen en JCDecaux zorgt voor de billboards. ‘Overal waar we werken, krijgen we gratis media. Zo hebben we met Havas Afrika een deal kunnen maken met het grootste mediahuis in Kenia, Standard Media Group voor de komende jaren.’

Wat voor hier geldt, geldt ook voor Afrikaanse media: ‘Alles wordt gesponsord, we betalen eigenlijk nooit een euro voor mediaruimte.’

De volgende stap is Duitsland. Per 1 september gaat Justdiggit ook – dankzij Havas – daar live. Via het Havas-netwerk wil de stichting zo verder de wereld in.

Justdiggit Duitsland
De campagne in Duitsland

The Raindance Project

Het nieuwe muziek en evenementen label The Raindance Project moet de groei van de beweging eveneens ondersteunen. Een eigen muzieklabel, geïnspireerd op hun vroegere stichting Dance4Life dat uit kan gaan groeien naar het live aid voor het klimaat. De pilot is op 14 september in Kenia, Tanzania en het Openluchttheater in het Vondelpark te Amsterdam. Eigenlijk moet The Raindance Project volgend jaar pas écht beginnen.

‘Wij zien toch nog steeds de kracht van muziek en events én we hebben daar een groot netwerk. Met The Raindance Project gaan we evenementen organiseren met lokale, nationale en internationale artiesten, in de Afrikaanse gebieden waar we projecten doen en tegelijkertijd in Europese hoofdsteden. Het moet mensen inspireren om in actie te komen voor landschapherstel. Door de plaatsen waar het event op dat moment is via een live stream met elkaar te verbinden willen we laten zien dat niemand er alleen voor staat.’

Raindance
The Raindance Project
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie