Onderzoek toont de opmars van QR codes aan in Nederland

QR codes zijn in Nederland al enkele jaren aan een opmars bezig en voorlopig lijkt de bekendheid en het gebruik van QR codes nog steeds te groeien.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In Amerika gebruikt de retail de Quick Response code met veel succes. Mijn visie is dat marketeers de code nauwelijks weten te gebruiken. QR codes die heel flauw naar de corporate website leiden zijn niet spannend voor een consument die korting of fancy productdetails verwacht. Uit een representatief onderzoek van onderzoeksbureau Flycatcher blijkt dat inmiddels 67% van de Nederlandse bevolking weet hoe een QR code werkt.

Snelle info

De vierkante blokjes codes vormen een snelle link tussen offline en online informatie. Wanneer consumenten de code met hun smartphone scannen vinden zij direct specifieke online informatie. Dit laatste gebeurt in vergelijking met voorgaande jaren steeds meer, bijna vier op de tien Nederlanders (die op de hoogte zijn van de werking van QR codes) scant wel eens een QR code. Dit betekent tegelijkertijd dat nog ruim 60% nooit een QR code scant.

Vorig jaar

Vorig jaar meldde QR start-up Jumpscan dat 52% van de Nederlanders weleens van een QR code gehoord had of deze gezien had. Volgens hen scande 28% toen wel eens een QR code. De cijfers uit dit onderzoek tonen aan dat de opmars van de QR code dus nog in volle gang is ondanks de kritiek op het eenvoudig scanbare blokje.

Relatie met sociale media accounts

Uit eerder onderzoek van onderzoeksbureau Flycatcher bleek dat de Nederlander gemiddeld twee sociale media profielen heeft. Mensen met één of meerdere sociale media profielen weten significant vaker hoe een QR code werkt (en scannen deze ook vaker) dan mensen die geen gebruik maken van sociale media. Uit het onderzoek blijkt tevens dat mannen QR codes vaker scannen dan vrouwen.

Onderzoeksverantwoording

Dit representatieve onderzoek naar het gebruik van QR codes door Nederlandse consumenten heeft onderzoeksbureau Flycatcher op eigen initiatief uitgevoerd in september 2012 onder 2285 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Flycatcher Internet Research is een ISO-gecertificeerd onderzoeksbureau, gevestigd in Maastricht en voortgekomen uit de Universiteit Maastricht. Het bureau voert op eigen initiatief regelmatig onderzoek uit over actuele thema’s in de samenleving om ontwikkelingen in de maatschappij te monitoren.

Betrokkenen bij dit onderzoek zijn Martine Hermans, M.Sc., onderzoeker, en
Drs. Pleun Aardening, senior onderzoeker, .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie