Oranje: cradle to cradle 2.0

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op de tweet “Welke politieke partij durft al die WK prullaria keihard te verbieden?” was het voorspelbare antwoord “Hoezo verbieden, je kunt die beesies toch gewoon weigeren.” Meer reacties volgden. Waaronder die van mij. Er tekent zich steeds duidelijker een tweedeling af van vóór- en tegenstanders die gemakkelijk verenigd zouden kunnen worden in hun gezamenlijke ambiguïteit. De wenselijkheid van gratis te ontvangen geinige spulletjes enerzijds versus de onwenselijkheid van al deze milieubelastende hard-to-resist waste anderzijds. Waarom passen we het cradle-to-cradle systeem van de Nespresso-club niet toe?

Create taste, not waste, roept de anti-Nespresso advert van Bodum. Het Zwitserse concern mag dan fraaie koffiezetters produceren. Voor echt lekkere koffie kiezen miljoenen mensen –ondanks de milieubelastende cupjes – vóór koffie mét Clooney en mét een schoon geweten. Want gebruikte capsules kunnen ten behoeve van recycling worden ingeleverd bij Nespresso. Twee vliegen in een klap: lekkere koffie en recycling op maat. Laat Dirk, Bas, Albert en collega’s daar een voorbeeld aan nemen.

Met elke gewonnen voetbalwedstrijd neemt de oranjekoorts in de supermarkten toe. De omzet stijgt evenredig. Al in de eerste twee weken van juni haalden de supermarkten volgens een schatting van het GfK 24 miljoen euro meer omzet binnen dan gemiddeld. Nu ook Japan is verslagen rollen oranje M&M’s en dito tompoezen in verhoogd tempo van de band. Als dank voor al deze patriottistische aankopen ontvang je Juichbandjes, Oranje-buddies, voetbal Gogo’s, Beesies of een Handje van Bas of Dirk. Voor een Sparky gaat u naar Spar; Stacky wacht op u(w kinderen) bij Hoogvliet.

Patrick Bramer rekent ons voor op Distrifood.nl: ‘Zonder te ruilen of speciale actieproducten te kopen moet een huishouden voor 2.880 euro aan boodschappen doen bij Dirk/Bas of Digros om alle Handjes te verzamelen. Bij C1000 kost dat 4.560 euro en bij Hoogvliet zelfs 5.235 euro.´ Hij laat de prijsverhoging als gevolg van al dit marketinggeweld buiten beschouwing, net als de milieuheffing. Want die wordt uiteindelijk ook ten dele afgewenteld op de klant, of je prullaria nou weigert of niet.

Ik ben een groot voorstander van het appèl aan de eigen verantwoordelijkheid. Ik scheid afval in vijf verschillende bakken en weiger veelvuldig (ten koste van de relatie met mijn kinderen) de gratis give-aways. Maar wordt het geen tijd dat de verstrekker zelf een extra duit in het zakje doet. Bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden alle prullaria aan het einde van de actieperiode gratis in te nemen ten behoeve van recycling op maat. Ten koste van de omzet, maar in ruil voor goodwill in plaats van ergernis van de steeds bewuster wordende consument. Want vergeet niet: die 31 miljoen Beesies komen niet eigenhandig naar Zaandam gekropen. In 2006 waren er maar liefst zeven Boeings 747 voor nodig om 15 miljoen Wuppies uit China over te vliegen. Tel uit uw winst! Van mij mag dit op de kassabon in gelijke tred met de sinds 2008 verplichte verpakkingsbelasting.

Hanneke de Bruin

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie