Omzet Facebook stijgt met 52% dankzij advertenties

Advertentie-inkomsten verschuiven naar mobiel.

Facebook heeft over het eerste kwartaal van 2016 een omzet behaald van 5,4 miljard US dollar (+52%). Het operationeel resultaat (EBIT) verdubbelde tot 2 miljard dollar en het nettoresultaat verdrievoudigde bijna tot 1,5 miljard dollar.

De resultaten zijn vrijwel volledig tot stand gekomen dankzij  de advertentiemarkt (97%), waarbij het overige vooral bestaat uit betaalde desktopgames.

De advertentie-inkomsten verschuiven steeds meer naar mobiel, van nihil vier jaar geleden en 73 procent in 2015, naar 82 procent in het afgelopen kwartaal. De advertentie-inkomsten uit mobiel stegen met 76 procent en de desktopadvertentie-inkomsten met 4,5 procent.

Noord-Amerika groeit qua advertentie-inkomsten het snelst (+64%), gevolgd door Azië (+62%), Europa (+49%) en de rest van de wereld (+35%). Noord-Amerika is goed voor 50 procent van de advertentie-omzet, Europa voor 24 procent en Azië voor 16 procent.

Marketing en sales vormen zo&;n 15 procent van de omzet en R&D 25 procent.

Facebook gaf ook de nieuwe stand van de gebruikersstatisieken, de belangrijkste:

Dagelijks actieve gebruikers: 1,09 miljard, versus 936 miljoen een jaar geleden. In Noord-Amerika zijn het er nu 173 miljoen, in Europa 249 miljoen, in Azië 329 miljoen en elders 340 miljoen.
Dagelijks actieve gebruikers op mobiel: 989 miljoen versus 798 miljoen een jaar geleden.
Maandelijks actieve gebruikers: 1,65 miljard versus 1,44 miljard een jaar geleden.
Maandelijks actieve gebruikers op mobiel: 1,51 miljard vs. vorig jaar 1,25 miljard.
De gemiddelde omzet per gebruiker per maand is het hoogst in Noord-Amerika (12,43 dollar), gevolgd door Europa (3,98 dollar), Azië (1,56 dollar) en de rest van de wereld (0,91 dollar).

Noord-Amerika blijkt dus de regio met het kleinste aantal gebruikers en de laagste groei daarvan, maar wel ruimschoots de hoogste omzet per gebruiker.

bron: Telecompaper

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie