De Festival Promo: vijf keer helemaal losgaan

Enzo's Monthly Motion #20: Teasers & Trailers

Van Britpop tot Black Metal, van film tot food truck: in de zomer is er iedere dag wel een festival. Met een goede promovideo kun je tussen al het feestgeweld de aandacht trekken. Dit zijn vijf voorbeelden.

1. De backstory van Tomorrowland

De grote namen reizen dikwijls mee van festival naar festival. Het Belgische outdoor dance-event onderscheidt zich al jaren met een wisselend thema dat filmisch wordt verpakt. De rode draad is het mysterieuze en avontuurlijke karakter. Dit jaar draaide het allemaal om The Book of Wisdom.

Tomorrowland profileert zich duidelijk als hét dance event voor de open-minded en nieuwsgierigen. In de voorgaande edities richtten ze zich meer op het verhaal achter de artiest of op een enkele protagonist, dit jaar is er duidelijk gekozen voor een betere aansluiting met de doelgroep. Opvallend is ook de keuze om de climax niet te verhullen in het verhaal, waardoor de nieuwsgierigheid alleen maar meer wordt getriggerd. Een mooi concept van Orange Studios, geregisseerd door Stijn Waterman en geproduceerd door Eyeforce.

2. De kennis van TEDx

Zoals festivals als Tomorrowland drijven op de gemeenschappelijke hoofdpijler dance, drijft ook TEDx op een constante: bijzondere deskundigen delen gepassioneerd hun kennis en ervaringen. Het thema van TEDxSydney draaide afgelopen jaar om de mensheid: wat kunnen we leren van ons verleden en waar moet het heen in de toekomst?

VFX agency Substance verpakte het educatieve karakter in de vorm van een museum. De standbeelden vertellen over ons verleden, heden en onze toekomst. Een van de meest pakkende situaties gaat over school shootings. Het siert het festival dat het de schaduwzijde van de mensheid niet schuwt. De toekomst wordt mooi vertaald met technologie (drie keer raden waar de ’T’ van TED voor staat). De trailer levert wat mij betreft hetzelfde gevoel als wat het festival oproept: een intellectuele adrenaline rush.

3. Het experimentele van Sundance

Jim Jarmusch, Quentin Tarantino en vele anderen hebben het Sundance Film Festival gebruikt als springplank voor hun carrière. Simpel gezegd is er geen enkel ander festival met dergelijke allure waar experimentele uitspattingen van storytellers zo sterk beloond wordt.

In de annonce van dit jaar toont het festival zijn rauwe karakter. Een stijl die we kennen van Nike en Adidas. Stiekem toont dit aan dat het als volwassen festival vrij mainstream geworden is. Concept en productie van Golden Wolf. 

4. De stimulans van Shopify

Steeds vaker organiseren multinationals hun eigen events. Geven daarmee hun werknemers niet alleen een leuk uitje, maar binden hen ook met inspiratie voor de toekomst. De summit van de Canadese e-commerce reus Shopify ging dit jaar over Thinking Big and sharing ideas.

Het is onduidelijk of Shopify zijn werknemers ziet als grijze muizen, of dat zij hen juist voor grey mousing wil behoeden. Kern van het verhaal is dat Shopify iedereen uit zijn hokje wil halen en groot wil laten denken. Wellicht had een tagline op het einde het thema nog wat beter geladen. Inspirerend is het in ieder geval zeker. Goed gemaakt door Tendril.  

5. De etalage van OFFF

Het fijne van een motion festival, is dat de lijntjes naar goede productiehuizen extreem kort zijn. Sterker nog: het is dikwijls een erebaantje dat met beide handen wordt aangegrepen. Het Londense FutureDeluxe mocht zichzelf in de etalage plaatsen met de main titles voor OFFF 2017. 

Typerend aan een (motion) festival is het aankondigen van de line-up. Aan de creators de taak om dit op een conceptuele manier te verweven in een verhaallijn. FutureDeluxe combineert er lustig op los en maakt van het kinderspelletje Chinese whispers een visueel spektakel. En dat laatste is tevens de kern van OFFF. 

Meer, meer, meer!

Voor wie het festivalseizoen niet lang genoeg duurt, kan hier meer festivalpromo’s zien, van Apple’s Spring event tot het Australische Node Fest.

 

Enzo Greco is Motion Director van Born05.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie