Borsato: rode rakker of kapitalist?

Als marketeer zijnde, stoor ik me niet zo snel aan reclame of commercie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar de kunstmatig gehypte marketingcampagnes rond ®, de zanger die melodie noch teksten schrijft en slechts eens per twee jaar op een Nederlands podium staat, irriteren mij als muziekliefhebber steeds meer.

Marco geeft geen concerten, maar shows. Marco maakt geen plaatjes, maar DVD's. Marco creëert geen muziek, maar een belevenis. Marco is geen zanger, maar Marco is een merk. Mijn mening is echter dat Marco misschien wel meer marketeer is dan muzikant.

En daar is niets mis mee, als hij dat maar niet zo categorisch ontkende. De nieuwste campagne van Borsato draagt de titel .

Na een periode van relatieve stilte, komt de marketingmachine rond misschien wel Nederlands bekendste zanger weer op stoom. Vanaf vandaag ligt de single 'Rood' in de winkels.

Aan de lancering van de single ging een uitgebreide tournee langs radiostations vooraf, en ook was de single al eerder via onder andere de website van Free Record Shop te downloaden.

Het plaatje dient als teaser voor het nieuwe album en de aankomende serie shows onder de titel 'Symphonica in Rosso', waarvan de kaarten 20 mei in de verkoop gaan.

biedt als hoofdsponsor reeds gratis tickets aan bij een Orange abonnement. En gisteren kwam ik zelfs advertenties tegen in het regionale huis-aan-huis blad, waarin bedrijven en verenigingen de mogelijkheid wordt geboden hun relaties te verrassen met een Borsato show waarbij topkok Herman den Blijker blijkbaar de maaltijd verzorgt.

Een aantal weken geleden de zanger nog hevig tegen het feit dat een stadsgids in Alkmaar wandelingen organiseert langs bekende Borsato-plekjes.

'Onsmakelijk naamsmisbruik' en 'inbruik op het merk Marco Borsato'. De oud-onderwijzer die met zijn bedrijfje de stadswandelingen organiseerde, kreeg de advocaten van het Borsato-management op zijn dak.

Maar direct daarna startte, zoals gezegd, de nieuwe Borsato campagne. De vraag naar de nieuwe single bleek direct dusdanig groot, dat Marco geld rook.

"De vraag naar 'Rood' was zó groot, dat we de fabriek in Duitsland hebben gevraagd het drukproces te versnellen", vertelt hij op zijn door verbouwde website. De website ontkwam natuurlijk niet aan de rode huisstijl, en ook is hier het logo te zien dat Henk Schiffmacher voor de gelegenheid heeft ontworpen.

Een huisstijl overigens die zeer strikt wordt opgelegd, want ook het publiek wordt geacht zich in huisstijl te kleden bij het bezoeken van de shows.

Waarom is er gekozen voor de kleur rood? Marco : "Allerlei metaforen kwamen voorbij: dynamisch, vurig, passie, toegewijd... en dat hebben we in één woord samengevat: rood.

Het straalt kracht uit en dat is hoe ik me op dit moment voel.". Kortom: er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van de campagne, en 'Rood' roept blijkbaar de juiste connotaties op. Nu vraag ik u: ben ik de enige die het opvalt dat er nauwelijks over muziek wordt gesproken? Is het uberhaupt nog wel van belang wat voor muziek er op dat nieuwe album komt te staan, of worden die shows toch wel binnen een kwartier uitverkocht?

Of Borsato de kleur 'Rood' nu als beschermd merk wil registreren is niet bekend. Het ligt echter wel in de lijn der verwachtingen dat zijn bankafschrift in ieder geval niet in de huiskleur zal verschijnen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie