Premium

Creative Media Network, spin in het web van marketingproductie

Samenwerking bureaus speelt in op integratie van e-commerce en offline retail.

Foto: v.l.n.r.: Simon Windt (cto), Jurrijn Laan (ceo), Ingmar Engelsma (coo), Edward Hölsken (cco)

is een omnichannel-productiebureau, dit jaar geboren uit een creatieve groep e-commerce-, retail-, content- en technologiespecialisten, die tot voor kort in twee werelden actief waren. Aan de ene kant treffen we Nefli, een grafisch (litho)bedrijf, met driekwart eeuw ervaring. Waar veel concurrenten de slag hebben gemist, slaagde het Haarlemse familiebedrijf erin om zich aan te passen aan de nieuwe tijd. ‘Door de jaren zijn we met onze klanten mee ontwikkeld door nieuwe diensten te introduceren’,’ merkt algemeen directeur Jurrijn Laan op. Zo kwam begin jaren negentig grafische vormgeving in het dienstenpakket en werd in 1998 fotostudio Casper Lourens overgenomen, ‘om de klant een totaalconcept te kunnen bieden’.

Volledig digitale productiestroom

Tot tien jaar terug stond er zelfs nog een proefpers die ook voor productiedoeleinden werd gebruikt, maar die heeft inmiddels het veld moeten ruimen ten behoeve van een geautomatiseerde, volledig digitale productiestroom die is gericht op het zo efficiënt mogelijk produceren van promotiematerialen, zoals folders en pos-materiaal.

Vertegenwoordigt Nefli de grafische kant in de samenwerking, aan de digitale kant staat mediaBunker, een app-ontwikkelaar die werd opgericht door Edward Hölsken en Simon Windt en zich steeds meer is gaan bezighouden met softwareontwikkeling. In 2015 kwamen Laan en Hölsken met elkaar in gesprek.

Met een achtergrond in respectievelijk retail en e-commerce lag er een sterk argument voor samenwerking. Immers, online en offline winkelen groeien naar elkaar toe, weet Laan: ‘De huidige klantenreis loopt dwars door de verschillende kanalen: online via pc, mobiel of tablet, offline in de winkel of telefonisch. Organisaties moeten hierop zijn ingericht, dus is het logisch om omnichannel te ondersteunen.’ En waar e-commerce en offline retail ‘één geheel’ vormen, kun je volgens Laan beter samenwerken dan allemaal ‘je eigen ding’ blijven doen. 

Video's die tot actie aanzetten

Ook video behoort tot de mogelijkheden. Onder de naam GlanceMedia werd drie jaar geleden al een unit toegevoegd, vooral om in te spelen op de groeiende vraag naar onlinevideo’s. ‘Dan moet je niet denken aan commercials, maar echt aan video’s die merken plaatsen op bijvoorbeeld Facebook’, verduidelijkt Hölsken. ‘Het zijn altijd video’s die tot actie aanzetten.’

Hoe minder handjes, hoe beter. Want als ergens de marges laag zijn, is het wel in retail. Vanuit de overtuiging dat ontwerp, inhoud en technologie een integraal onderdeel uitmaken van de hedendaagse ervaringen van klanten, werd besloten om de bedrijven samen te voegen en te herpositioneren onder de naam Creative Media Network.

Inmiddels is CMN tachtig man sterk en biedt het grote retailers een volledig pakket omnichannel-productiemogelijkheden. Binnen de groep hebben alle bedrijven afzonderlijk een sterke positie in hun vakgebied, maar werken samen als één team onder één dak in Haarlem. Een klant als AS Watson (Kruidvat) brengt producten langs die worden gefotografeerd in de studio. Zodra deze beelden zijn opgeslagen in de database worden ze gekoppeld aan productinformatie. Vanuit hier kan de opdrachtgever eenvoudig aangeven voor welke uitingsvorm het beeld wordt gebruikt: een folder, poster, of banner.

Integreren met marketing automation

Hoewel het woord creative besloten ligt in de naamgeving van het bureau, ligt het accent op efficiëntie. ‘Onderscheid met de concurrentie komt niet uit het feit dat we omnichannel zijn’, weet Hölsken, ‘maar door de efficiency die in productie aan de dag wordt gelegd. We maken gebruik van in eigen huis ontwikkelde software, die we nu doortrekken richting digitaal. Waarbij het voor adverteerder prettig is met één aanspreekpunt te werken.’

Als productiehuis schuurt CMN dicht tegen marketing automation aan. Daarbij is het vooral de uitdaging om te integreren met de diverse systemen. Laan omschrijft CMN als de spin in het web van marketingproductie, de club die zorgt dat alle informatie samen komt en wordt verdeeld naar de verschillende uitingsvormen. Dat was al het geval met grafische productie, en is dat helemaal met de uitbreiding naar digitaal.

Ter illustratie van hoe dat in de praktijk werkt, beschrijft Hölsken de productiestroom zoals die is ingericht voor Kruidvat. ‘Daar hebben we een publishing-systeem waarin alle uitingen zijn opgeslagen. De klant zet de acties klaar, bijvoorbeeld een ‘3 halen, 2 betalen’-actie. Wij zorgen dat die actie op de website komt, maar ook op de posters en misschien op YouTube. Vanuit één punt kunnen we content naar alle uitingsvormen sturen, of het nu print is, outdoor, online, mobiel of video.’

Waar Nefli en mediaBunker al een grote naamsbekendheid hebben, zal het nieuwe merk CMN nog lading moeten krijgen. Voorlopig blijven de afzonderlijke labels dan ook onder eigen naam actief. Volgens Laan vooral om te benadrukken dat het om bestaande specialismen gaat. ‘Dus geen grafisch bedrijf dat opeens digitaal gaat doen, want dan word je toch minder serieus genomen.’

Internationale groei in West-Europa

Dat argument geldt niet voor nieuwe (internationale) markten. Daar willen de Haarlemmers CMN juist positioneren als hét merk van het omnichannel-productiehuis. En nee, dat is niet slechts een theoretisch scenario. Er zijn serieuze plannen om internationaal te groeien, niet alleen omdat een groot deel van de klanten internationaal werkt, maar ook om schaalgrootte en efficiencywinst te realiseren.

Dit jaar ligt de focus vooralsnog op groei en dienstenuitbreiding op nationaal niveau. Maar volgend jaar wordt de blik ook gericht op internationale groei in West-Europa. In welke richting? Laan: ‘Onze pijlen zijn gericht op Engeland, Frankrijk en Duitsland.’

Creative Media Network
Merken: Nefli, Mediabunker, Casper Lourens, GlanceMedia
Medewerkers: 80
Vestiging: Haarlem
Opdrachtgevers: o.a.: AS Watson, BCC, ING, New York Pizza, Formido, Bijenkorf, DeliXL, KSwiss

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie