Het rommelt in radioland. Een analyse

Radio 538 en NPO Radio 3FM staan , gezien de sterke en stabiele positie van de ‘grote zenders’, voor a hell of a job.

Coen en Sander (l) tijdens hun 16-jarig jubileum. oktober 2020
Foto: ANP Kippa Paul Bergen

Door Evert Bronkhorst

Het zijn onrustige tijden in radioland, met name bij de twee zenders die de laatste jaren al in zwaar weer zitten, Radio 538 en NPO Radio 3FM.

Radio 538

Radio 538 veranderde eind 2021 vrij plotseling hun programmering, waarbij de wissel qua ochtendshow het meest in het oog springend was. Frank Dane werd plotseling ingewisseld voor het duo Wietze en Klaas. En deze week kwam het nieuws dat er ook een einde komt aan het duo Coen en Sander in de middag. Tenminste, van maandag t/m donderdag want op vrijdag mogen ze het kunstje nog wel doen op Radio 538.

De vervanging is nog niet bekend, maar alles wijst er op dat Frank Dane dat tijdvak  gaan invullen.

Advertentie
advertisement

NPO 3FM

Bij NPO3FM zijn de wijzigingen nog rigoureuzer, de gehele programmering gaat in principe op de schop. Door de omroeppolitiek is het proces hier wat ingewikkelder, alle omroepen mochten opnieuw inschrijven op de verschillende timeslots.

In ieder geval zal Sander Hoogendoorn niet terugkeren voor de ochtendshow, evenmin horen wij binnenkort het duo Frank en Eva nog in de middag. De nieuwe programmering is nog niet officieel bekend, maar vrijwel zeker is dat de ochtendshow gepresenteerd gaat worden door het duo Rob Janssen en Wijnand Speelman. Voor de middagshow is men blijkbaar nog steeds zoekende.

Het landschap van de ochtendshows

De focus in alle wijzigingen ligt, zeker qua publiciteit, vooral op de ochtend- en middagshow, deze zijn het meest bepalend voor het trekken van publiek én het imago van een zender, dus daar wil men de meest bekende/spraakmakende dj’s programmeren.

Maar om je positie in het ochtendshow tijdvak op korte termijn te versterken, is een hele lastige opgave.

De meeste zenders hebben hele stabiele programmering, ook in luistercijfers, het is dus niet makkelijk om daar op korte termijn marktaandeel van af te snoepen.

Wij hebben de ontwikkeling van een aantal zenders op de brede doelgroep 25-54 jaar over het tijdvak 06.00-10.00 uur van maandag t/m vrijdag over een aantal jaren naast elkaar gezet. Het betreft de metingen over de maanden maart-april t/m de meest recente rapportage van 2022:

 

mrt-apr 2019

mrt-apr 2020

mrt-apr 2021

mrt-apr 2022

NPO Radio 2

15,3

15,3

15,1

15,5

NPO 3FM

4,2

4,0

3,5

3,3

Qmusic

13,9

15,5

17,2

19,4

100% NL

2,4

3,2

3,3

2,4

Slam!

1,3

1,7

1,7

2,2

Radio 10

12,3

11,5

12,1

12,6

Radio 538

17,7

17,7

17,0

13,6

Radio Veronica

4,6

4,8

5,1

5,3

Sky Radio

6,6

7,1

6,4

6,1

 

Terug in de file, niet terug naar 538

Voor Radio 538 heeft de reeds doorgevoerde wijziging in de ochtendshow nog geen vruchten afgeworpen, integendeel. In 1 jaar tijd in marktaandeel een verlies van 3,4% bij de groep 25-54 jaar is echt heel fors.

Het wordt dus een hele lastige opgave, zeker ook omdat voor Radio 538 de ‘automobilisten’ altijd een groep was waarin men sterk scoorde. Nu we qua tijdstippen ook wat meer teruggaan naar het ‘oude normaal’ (kijk naar de files…) is duidelijk dat men nog niet profiteert van het feit dat er meer mensen in de ochtend weer in auto zitten.

Sterke FM-frequentie, slappe tijden 

Voor 3FM is de daling absoluut wat minder groot maar in 3 jaar verliest de zender ook ruim 20% marktaandeel (ter vergelijk, Radio 538 23%). Het is opvallend dat je met zo een sterke FM-frequentie niet geprofiteerd hebt van de sterke daling van Radio 538. Mensen die op zoek waren naar een ‘nieuwe’ zender in de ochtend zijn de laatste jaren vooral naar Qmusic geswitcht.

Gezien de sterke en stabiele positie van de ‘grote zenders’ (respectievelijk Mattie en Marieke, Jan-Willem Roodbeen/ Jeroen KidV en Gerard Ekdom) wordt groei op korte termijn voor beide zenders a hell of a job.

Evert Bronkhorst, strategy-director Abovo Media

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie