Premium

Initiative groeit volgens Recma voor derde jaar op rij harder dan de markt

Wavemaker staat bovenaan in volume in de ranglijst van Nederlandse mediabureaus.

123RF

Initiative liet in 2019 voor het derde jaar op rij een grotere groei zien dan andere mediabureaus in de Nederlandse markt. Dat blijkt uit de recente studie van onafhankelijk onderzoeksbureau Recma. Het Parijse onderzoeksbureau beoordeelt wereldwijd en landelijk mediabureaus die onderdeel uitmaken van een netwerk.

Het gaat daarbij om een benchmark op klantprofielen, awards, stabiliteit van klantrelaties, business retentie, continuïteit management, awards, (digitaal) talent en middelen. 

Advertentie
advertisement

De groei van Initiative (IPG Mediabrands) wordt over de laatste drie jaar geraamd op een verdubbeling. Ze is daarmee veruit de snelste groeier in de categorie. De groei van 2018 op 2019 is volgens Recma 12 procent. Dit jaar won het mediabureau de aanbesteding van de Rijksoverheid voor de komende zes jaar. 

Op de tweede plaats staat Abovo Media en derde is PHD (onderdeel van Omnicom Media Group Netherlands).

Léonie Koning, ceo van Initiative, reageert: 'We hebben momentum: ons team laat zien dat de juiste mix van klantfocus, mensen, product en de wil om te winnen ook echt resultaat boekt. Het is een ook een compliment aan Cultural Velocity – de wereldwijde aanpak die ons in Nederland dit momentum geeft. We horen dat in andere markten deze manier van werken ook aanslaat, Recma gaf in een eerdere publicatie aan dat Initiative wereldwijd het snelst groeiende bureau in de markt is.'

Wavemaker grootste

Als het gaat om volume (of 'overall activity') is Wavemaker (GroupM) de grootste, met 869 miljoen euro. Mindshare (GroupM) volgt met 857 miljoen en derde is Initiative met 650 miljoen. Wavemaker heeft wel te maken met een dalende groei. Abovo Media staat in volume inmiddels op een achtste plaats en heeft Zenith en Havas Media ingehaald. Starcom is uit de top-10 gevallen.

COMvergence

In een recent rapport van COMvergence, een onafhankelijk internationaal onderzoeksadviesbureau dat analyse- en benchmarkstudies levert van reclame- en mediabureaus van de grote netwerk, domineren de bureaus van GroupM. Hier gaat het om billings en digitale bestedingen.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Bart Manders
Is er iemand die dit bericht begrijpt?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie