Keep your enemies close, and your marketeers closer

De marketeer. De Marketingbobo. De lul die het nooit begrepen heeft. Die het concept niet snapt. Die zit nu in het ADCN bestuur. En dat is geweldig nieuws.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Trappen tegen de marketeer is heerlijk. En logisch. Hij beheert uiteindelijk het budget, heeft de veto over je strategie, je concept, en daarmee uiteindelijk je carrière. Immers: als hij geen akkoord geeft, is er niets waar je je naam aan kunt hangen. En degene die macht heeft, want daar praten we nu over, is degene die het uiteraard als eerste moet ontgelden. Je werkster maak je niet belachelijk, je baas wel. En de marketeer is je baas, laten we daar geen doekjes om winden. 

En hij is veel de lul de laatste tijd. Bij reviews hoor ik: ja, goed idee, en dat gaan ze natuurlijk niet doen, die gasten hebben het zo niet begrepen! Het klinkt als decadentie. Wat historisch gezien vaak de laatste fase inluidt van een instortend imperium. Omdat we niet &;begrepen&; worden. 

Ik denk dan altijd aan mijn vrouw. Als ik ooit aan de bar kom te zitten met de tekst; m&;n vrouw begrijpt me niet, dan weet ik 1 ding. Het is niet dat ze me niet begrijpt, ik heb gewoon niet goed geluisterd. 

&;De klant begrijpt het niet&; betekent maar 1 ding: je hebt niet goed geluisterd. Of zoals het gezegde luidt: when you&;re pointing one finger, there are three fingers pointing at you.

En dat is met onze industrie niet anders. 

De Marketeer is niet gek. Hij gaat naar seminars en volgt via FB en Twitter de buitenlandse bronnen van media, marketing en reclame. En ziet wat goed is, en wat niet. Waar de verdienmodellen van bureaus haperen, hoe de branche worstelt met integratie. En hij ziet op basis van de cases uit Cannes hoe hij het eigenlijk zou willen. En natuurlijk heeft ie daar het geld niet voor, wat niet wegneemt dat het vuur wel aangewakkerd is. En jouw tv-met-social-activatie-hashtag-grapje-concept het dus niet meer haalt. The Wolf of Wallstreet .

We zijn te veel bezig met &;winning&; en te weinig met een positieve bijdrage voor alle partijen. En een goede marketeer prikt daar doorheen. En dus is het tijd om je meerwaarde te laten zien in plaats van voor bitterballen naar Stockholm te gaan. Seriously. Ik zie graag de pretest waaruit blijkt dat dat money well spent was.

Het is hoog tijd om beter naar elkaar te gaan luisteren. Oude &;reclamewetten&; worden ontkracht, boeken als How Brands Grow komen uit en zijn een hit, er is wetenschappelijk aangetoond dat veel van Kotlers wetten niet meer kloppen en presence veel belangrijker blijkt dan segmenatie, dus we moeten opschakelen. Reclame deels opnieuw uitvinden. Meer gaan pretesten om elkaar in de ogen te kunnen kijken en zeggen: ja, dit werkt. Doen we samen. Met elkaar, en niet tegen elkaar. 

Want die inspiratie, die creatie, die samenwerking, die vernieuwing en die zoektocht naar wat werkt in 2015, dat is waarvoor we allemaal in deze business zitten. That&;s where the magic happens. Dus graag meer marketeers in ADCN. Op DigitalDinners. Op Eday. Op Pechakucha.

Dan is de bar weer de plek voor een feestje in plaats van &;de klant begrijpt me niet&; gemekker. En de marketeer? Die zal tevreden de rekening betalen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie