Premium

Nieuwsapp Curio draait om personalisatie, validatie, data én je wordt er voor betaald

Marcel van Lingen (ex-ANP/Talpa) en Peter de Kock, oprichter van Pandora Intelligence, lanceren nieuwsapp. 'Niet zoeken maar vinden.'

Peter de Kock (l) en Marcel van Lingen

Curio is een nieuwsapp waarbij sterke personalisatie, validatie van berichten (zijn ze betrouwbaar of niet) en data van gebruikers (met consent) hand in hand gaan. En daar kun je ook nog aan verdienen, gekoppeld aan een advertentiemodel. Curio cureert het nieuws en is geen zoeksysteem, maar een vindsysteem. De naam komt van curious (nieuwsgierig) en cureren.

Dat is het verhaal in het kort, maar het behoeft en vooral verdient uitleg. Het is eigenlijk
het verhaal van de ‘oppertechneut’ Peter de Kock en de ervaren journalist Marcel van Lingen (veertig jaar ervaring in de journalistiek) die techniek en journalistiek hand in hand laten gaan. Curio maakt namelijk gebruik van de techniek van Pandora Intelligence, het bedrijf dat De Kock vier jaar geleden begon. Zijn bedrijf brengt op
basis van data en AI crimineel gedrag in kaart en doet voorspellingen, waarop politie en justitie kunnen anticiperen. Het chassis wordt in feite uit Pandora Intelligence gehaald en ingezet voor de nieuwe nieuwsapp.

Fake news en personalisatie

De Kock en Van Lingen kwamen al in eerder stadium met elkaar in contact toen Van Lingen nog hoofdredacteur van ANP was. Hij had daar lang de redactionele leiding, in 2018 ging hij naar Talpa Network (eigenaar van ANP) om daar directeur journalistiek te worden. Eind vorig jaar vertrok hij er. ‘Mijn interesse voor het werk van De Kock werd aangewakkerd door twee fenomenen van de laatste tijd: fake news en de validatie daarvan en de sterke personalisatie waar grote mediabedrijven mee bezig zijn. Dat is een enorme zoektocht.’

De Kock is van huis uit documentairefilmmaker en zat veel in conflictgebieden. Toen hij kinderen kreeg, stapte hij over naar de politie. ‘Ik heb vastgezeten in landen als Jemen en Tsjetsjenië en was de eerste politiechef die daar ervaring mee had. In de tussentijd ben ik gepromoveerd in het voorspellen van crimineel gedrag door bijvoorbeeld te kijken naar historisch gedrag, maar ook creatieve uitingen als boeken en films. Dat heb ik in de praktijk gebracht bij de politie en het werkte goed in de persoonsbeveiliging en de afdeling “Werken onder dekmantel”, bekend van de Netflix-serie Undercover. Daar kun je als geen ander met scenario’s aan de slag. Het bleek heel goed te werken. We konden er terroristische aanvallen mee aan zien komen. De techniek wilde we verder ontwikkelen en omdat de politie geen ontwikkelaar is, ben ik het zelf gaan doen. Zo ontstond Pandora Intelligence en de politie was
onze eerste klant.’

Pandora Intelligence bestaat inmiddels vier jaar, heeft net een nieuwe financieringsronde van 3 miljoen achter de rug en won diverse prijzen. Inmiddels is De Kock Professor of Practice (bijzonder hoogleraar) aan de Tilburg University, in data science op het gebied van criminaliteit en veiligheid. ‘Ik vind het zelf hilarisch, want ik heb nooit een universitaire opleiding gehad. Ik kom van de mavo. Het bewijst dat er altijd meerdere wegen naar Rome zijn.’

Van Lingen vindt dat De Kock nog te bescheiden is over ‘zijn’ Pandora Intelligence. ‘Als politie- en justitieorganisaties wereldwijd er klant van worden, dan zegt dat heel veel. Onderzoeken worden veel sneller afgerond.’

Snelheid in nieuws

Maar die snelheid kun je ook op nieuwsgebied doorvoeren, is hun gedachte. De Kock heeft altijd een voorliefde gehad voor journalistiek. ‘Anderzijds heb ik het altijd een tranen trekkend langzaam proces gevonden. Zo zijn Marcel en ik al brainstormend op Curio gekomen, met het door Pandora Intelligence gepatenteerde systeem.’

‘De probleemstelling bij journalistiek is dat het heel erg mensenwerk is’, gaat hij verder. ‘Ik denk dat er een heel grote behoefte is aan een andere vorm die veel persoonlijker is. Als gebruiker kan ik NRC, AD of De Telegraaf lezen, maar dat is eigenlijk ouderwets. Soms ben ik geïnteresseerd in een stuk uit De Telegraaf, soms in NRC. De vraag is: wat is nieuws? De ouderwetse vorm is dat redacties dat voor mij bepaalden, nu bepaal ik zelf als gebruiker wat voor mij nieuws is. De redactie gaat er in Curio dus tussenuit.’

De redactie gaat er in Curio tussenuit

Open source data

Curio is zelf geen nieuwsbron maar cureert nieuws uit de hele wereld. De Kock: ‘Stel dat ik een huisje in Spanje heb in the middle of nowhere en de gemeenteraad daar besluit dat er windmolens komen tegenover mijn woning, dan is dat voor mij belangrijk nieuws. Belangrijker dan het Songfestival bijvoorbeeld. Nu moet ik elke keer gaan zoeken, Curio doet dat automatisch voor mij. De app vertaalt het nieuws vanuit het Spaans naar het Nederlands en biedt mij het aan in een hogere ranking dan het Songfestival. Dat kan ook in andere talen. Binnen een seconde heb je alles over jouw interesses.’
Binnen een seconde dus, die snelheid is bijna ongekend. Een belangrijk deel van de personalisatie bestaat uit open source data, zegt Van Lingen. ‘Het hoeven niet per definitie gekwalificeerde nieuwsbronnen te zijn. Als er een politiehelikopter boven je vliegt en je wilt weten wat er aan de hand is, zul je moeten wachten op de nieuwsbronnen. Als het echt iets grootst is, duurt het een halfuur voordat er een bericht in de media verschijnt. Met Curio krijg je onmiddellijk een push notificatie via die open source data.’

Hoe geavanceerd de data science is waarvan de applicatie gebruikmaakt, toont De Kock aan de hand van verschillende voorbeelden. Zoals een afbeelding van datapunten tijdens de aanslag op Charlie Hebdo. ‘Dat gaat om in totaal 320.000 datapunten die we bij elkaar brengen uit allerlei politieberichten, twitterfeeds en andere bronnen die razendsnel aan elkaar worden geknoopt. Het zijn de kroonjuwelen van Pandora Intelligence. Als je deze tool tot je beschikking hebt in een nieuwsapplicatie kun je ook veel sneller associaties maken.’

Data van de gebruiker

Een volgende component is dat Curio gebruikmaakt van de data van de gebruiker. Hoe werkt dat? ‘Ik ben zelf eigenaar van het gebruik van mijn data’, zegt De Kock. ‘Als gebruiker kun je consent geven aan Curio en de app weet waar je je bevindt. Ik kan in de interactie met de app die personalisatie leidend laten zijn in zoeken naar nieuws. Ik kan zeggen: ik ben geïnteresseerd in voetbal en specifieker in MVV en nog specifieker in de advertentie voor de barmedewerker van de club. Aristotelis zei ooit: “Een scène is een eenheid van tijd, plaats en handeling”. Pandora Intelligence vlooit alles uit elkaar in tijd, plaats en handeling. Dat hebben we bij Curio ook doorgezet. Een nieuwsartikel kan je uit elkaar vouwen in glasplaten en daar kun je op doorklikken.'

Curio

Zelf verdienen aan Curio

Nóg een onderdeel is dat je zelfs kunt verdienen aan de app, die gratis te downloaden is. Er zit een reporterapplicatie in Curio onder de noemer ‘There’s no Curio without U. De gebruiker kan als bijvoorbeeld die politiehelikopter over komt vliegen een foto, video of audiotekst maken en uploaden. Voor je bijdrage krijg je dan betaald. ‘De vraag is nog of we die betalingen in crypto currency gaan doen, maar dat het via de IOTA blockchain zal gaan is zeer waarschijnlijk via de IOTA blockchain.’

Van Lingen licht dat verder toe: ‘Wij worden samen met degene die het uploadt eigenaar van het materiaal. Mocht het zo zijn dat het specifieke materiaal verkocht wordt aan mediapartijen (als de gebruiker dat toestaat), dan delen we de opbrengsten 50/50.’

Je kunt ook nog ‘teamen’ met een andere Curio-gebruiker en samen verslag doen, zegt De Kock. ‘Stel nou dat jij nieuws hebt gemaakt en het gaat de wereld over, dan kun je met non fungible tokens (NFT’s) aangeven dat jij het eerste beeld hebt gemaakt.’ 

Geen fake news meer

Nóg een belangrijke toevoeging is het fake news aspect. Van Lingen: ‘In het systeem zit een validatie van de bronnen. Een ranking van 0 tot 10 en hoe hoger je komt, hoe betrouwbaarder het is. Stel dat ik iets tweet over Mark Rutte en zijn woordvoerder retweet het, dan kom ik hoger in het systeem. Er komt dus een validatie bij berichten in Curio.’

Daar zit ook nog een inhoudelijk aspect aan. ‘Vooral jonge mensen hebben sociale media als nieuwsbron. Daar zit een fundamentele weeffout in’, zegt De Kock. ‘De doelstelling van Facebook is winstmaximalisatie en dat doen ze door jou zo lang mogelijk op hun platform te houden. Dus krijg je zo extreem mogelijke content aangeboden. De
gebruiker wordt daarmee naar een extremere versie van zichzelf getrokken. Wij willen die algoritmes gebruiken om mensen juist beter te informeren. “Als je dit denkt, kijk dan ook eens naar deze suggestie”. Curio cureert, valideert (is een bericht betrouwbaar) en nuanceert. Het zorgt dat mensen niet in een echokamer terechtkomen, maar ook worden meegenomen naar de andere kant.’

Het is de eerste app ter wereld waar je betaald krijgt voor je gebruik

Advertentiemodel

Het is de eerste app ter wereld waar je betaald krijgt voor je gebruik, zegt De Kock. ‘De gebruiker verkoopt zijn data aan adverteerders. Bij nieuwsmedia is de gebruiker het product en verdienen zij aan die adverteerders. In het geval van Curio krijgt de gebruiker een app die hem kan helpen in het uitfilteren van irrelevante informatie en gepersonaliseerd nieuws en kan hij met eigen data relevante adverteerders trekken. Die adverteerders krijgen – binnen de mogelijkheden van de privacywet – gebruikersprofielen. Daardoor krijg je een waarde. De opbrengst wordt gesplitst tussen Curio en de gebruiker.’

Curio wordt als eerste in Nederland uitgebracht en verder ontwikkeld, maar internationale kansen te over. Want Curio kun je wereldwijd aanzetten, zegt De Kock. ‘De data kun je automatisch tweaken naar jouw taalgebied. Er is interesse van Britse financiers in Curio, maar wij bouwen het veel liever vanuit Nederland uit en het daarna pas schalen naar andere landen.’ Van Lingen: ‘We hebben hier grote internetdekking, dus Nederland is een goed startland. Daarna kijken we verder.’

Het businessmodel voor Van Lingen en De Kock is ‘puur een advertentiemodel’, zegt Van Lingen. ‘Al kijken we ook naar Curio Corporate. Je kunt dan een dataset maken op een bepaalde industrie. Die data zou je kunnen verkopen aan bedrijven in die specifieke industrie. Dat zou een tweede businessmodel kunnen zijn.’

Goed of slecht nieuws voor mediabedrijven?

Is Curio nou goed of slecht nieuws voor mediabedrijven en hun redacties? ‘Ze kunnen een abonnement nemen’, lacht De Kock. ‘Maar serieus: ik denk eerlijk gezegd dat het te revolutionair is voor redacties. Ik verwacht niet dat ze de komst van Curio toejuichen. Het is alsof je het met een kalkoen over kerstmis hebt. Dit is zó anders, maar daar is het ook tijd voor. De hele wereld is aan het veranderen en het kan niet zo zijn dat we nieuws zo behandelen als we dat vijftig jaar geleden deden. Het is mijn persoonlijke drive en een fundamenteel andere manier van omgaan met nieuws en data.’

Van Lingen: ‘Dat is in zekere zin ook mijn drive. Bij Talpa Network wilde ik het nieuws zo dichtbij mogelijk bij de mensen brengen. Toch zag ik voortdurend, ondanks alle middelen, steeds een hick-up van een paar minuten in het proces. Het is in feite wel een beetje het ontmythologiseren van een redactie. Het blijft natuurlijk van groot belang dat er een professionele buffer tussen zit. Dat kan Curio niet, er blijven vakjournalisten nodig. Maar een instant nieuwsomgeving van jezelf, aangegeven door de techniek met filtering en bovendien eigen content waarvoor je een vergoeding krijgt. Dat is een beetje tegendraads.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie