RTL Nederland: 7 procent daling tv-reclamemarkt in eerste kwartaal

Wel stijging abonnees streamingdiensten. Maatregelen om liquiditeit bedrijf op peil te houden.

ANP - Jeroen Jumelet

RTL Group schat dat de netto tv-advertentiemarkt van RTL Nederland in het eerste kwartaal met 7 procent daalt.

Dat blijkt uit cijfers die het mediaconcern gisteren bekendmaakte. De daling heeft uiteraard te maken met het uitbreken van de coronacrisis in maart. RTL ziet verder het marktaandeel in de belangrijkste doelgroep licht stijgen in het eerste kwartaal van 31,0 naar 31,1 procent. 

Eind vorig jaar tuigde RTL in Nederland het nieuwe advertentiebedrijf Ad Alliance op.

Videoland

De mediagroep is optimistisch over de betalende abonnees voor streamingdiensten. Eind maart registreerde RTL Group 1,53 miljoen betalende abonnees voor TV Now in Duitsland en Videoland in Nederland. Dat is een stijging van 34 procent op jaarbasis.

Beide diensten hebben sinds de (intelligente) lockdown een snellere groei doorgemaakt in abonnementen. Vorig jaar werd het aantal Videoland-abonnees geschat op 600.000. RTL geeft zelf geen officiële cijfers.

Coronamaatregelen

De omzet van RTL Group in het geheel was ruim 1,4 miljard euro, een omzetdaling van 3,4 procent. De tv-activiteiten daalden met bijna 5 procent. De omzet uit streamingdiensten steeg 19 procent naar 37 miljoen euro.

In een statement meldt RTL Group dat er in maart annuleringen en uitstellingen kwamen van adverteerders. Ook moeten tv-producties op de lange baan worden geschoven. Er zijn maatregelen genomen om de liquiditeit van het bedrijf goed te houden. In Nederland meldde ceo Sven Sauvé in maart dat er vooralsnog geen grote reorganisatie komt. RTL kijkt naar tijdelijke contracten en freelancers. Voor de vaste medewerkers zit er geen loonsverhoging in.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie