RTL ziet vooral groei door eigen contentproductie en digitale diensten

Verdere groei Videoland, advertentiemarkt tv blijft lastig.

RTL moet het vooral hebben van groei in digitale diensten en eigen contentproductie in de eerste drie kwartalen van dit jaar. De advertentiemarkt blijft achter, al was er in Nederland een lichte groei van 1,7 procent. In de Duitse en Franse markt daalde de omzet uit advertenties. Dat maakt moederbedrijf RTL Group vandaag bekend. 

De omzet van de groep kwam uit op bijna 4,6 miljard euro, een groei van 3,5 procent. Opbrengsten uit online activiteiten stegen met 14 procent tot 755 miljoen euro.

Het gaat goed met video on demand, zoals Videoland in Nederland. RTL veegt de cijfers in Duitsland en Nederland bij elkaar en komt uit op 1,4 miljoen abonnees samen. Eerder maakte RTL Nederland bekend dat Videoland zo'n 600.000 abonnees heeft. De kijktijd zou de afgelopen drie kwartalen met 59 procent zijn toegenomen. Hoe groot die kijktijd eerst dan was, wordt niet vermeld.

Advertentie
advertisement

Voor heel 2019 gaat RTL Group uit van een omzetstijging van 2,5 tot 5 procent, maar de ebitawinst gaat mogelijk met 2,5 à 5 procent dalen, door investeringen in content en techniek.

Ad Alliance

RTL Nederland kondigde vorige week het nieuwe salesbedrijf Ad Alliance aan, naar Duits model, waarin Adfactor, BrandDeli, Triade Media en RTL samenkomen. Het wordt een apart bedrijf naast RTL. In het rapport van de financiële resultaten wordt vandaag nog eens aangestipt dat Ad Alliance 'openstaat voor nieuwe partners'.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie