Verdubbeling bestedingen out-of-home in tweede kwartaal

Markt nog ver weg van niveau 2019.

De reclamebestedingen aan out-of-home zijn voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus weer gestegen. Volgens cijfers van Outreach werd in het tweede kwartaal iets meer dan 40 miljoen euro uitgegeven aan (digitale) buitenreclame.

In het hetzelfde kwartaal vorig jaar was dat 20 miljoen euro. In 2020 werd de OOH-markt het hardst geraakt van alle media en leverde ongeveer een derde aan omzet in.

Advertentie
advertisement

Zowel traditionele OOH als digitale OOH laten een verdubbeling van de bestedingen zien. Traditioneel is goed voor 23 miljoen in het tweede kwartaal tegen 11,5 miljoen in dezelfde periode in 2020. Digitaal groeit 109 procent en gaat van 8 miljoen naar bijna 17 miljoen. Het aandeel van digitaal komt hiermee inmiddels op 42 procent.

Over de hele eerste helft van 2021 stijgt traditioneel 1 procent en digitaal 26 procent. De totale markt komt dan op bijna 63 miljoen, een stijging van 10 procent ten opzichte van de eerste helft van 2020. 

Het verschil met het tweede kwartaal van 2019 is voor de totale markt nog altijd 28 procent en voor de eerste helft van het jaar 36 procent. 

Het herstel van de OOH-markt is voor een deel het directe resultaat van de versoepelende maatregelen rond corona. Het zorgt voor meer mobiliteit dus meer bereik op straat en in de openbare ruimten, wat aantrekkelijk is voor adverteerders. Daarnaast speelt de structurele ontwikkeling van digitale OOH (DOOH) een rol in de groei van de bestedingen.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie