Premium

Wat kan Ahold Delhaize doen na de overname Whole Foods door Amazon?

‘Ahold Delhaize zal de technologie, de creativiteit en de inzichten van bol.com hard nodig hebben om mee te blijven doen'

Amazon maakte vorige week vrijdag bekend de Amerikaanse retailer Whole Foods over te nemen. Ahold Delhaize krijgt daardoor fikse concurrentie uit digitale hoek. Aandeelhouders werden direct zenuwachtig. Wat kan het bedrijf nu het beste doen? Maton Sonnemans en Laurens Sloot geven tips.

Maton Sonnemans (partner VODW): ‘Amazon en Whole Foods; een potentieel magisch cocktail "It's not something we do, it's everything we do". De lijfspreuk van de Texaanse supermarktketen Whole Foods die aangeeft hoe obsessief ze met hun missie bezig zijn. Ik ben als consument al jaren onder de indruk van de formule, die niet alleen stoelt op duurzaamheid met biologische en lokaal geproduceerde producten, maar ook op sublieme service en een zeer goed gevoel voor stijl en esthetiek. Op onze inspiratietours naar London vormt Whole Foods meestal een vast onderdeel om andere bedrijven te laten 'hoe het ook kan'.

'En dan Amazon. Met hun Amazon Go laten ze al zien wat ze kunnen en willen om de consument echt gemakkelijk te maken in hun supermarkt. Geweldig hoe ze data en technologie inzetten om een geheel nieuwe shopping experience te creëren.

'De optelsom is dus logisch en visionair. Een uitermate slimme strategische zet, onder de voorwaarde dat de culturen van de bedrijven een beetje matchen. Amazon - met hun enorme, gepatenteerde technologie en deep pockets - en Whole Foods - met een geweldig gevoel voor de tijdsgeest en superieure kwaliteit en bijna 500 outlets - kunnen samen echt een compleet nieuwe generatie supermarkten neerzetten. Waardoor boodschappen doen leuker en gemakkelijker wordt dan ooit tevoren.

'Ik kan me voorstellen dat andere supermarktketens (zoals Ahold met 63 procent van zijn omzet in de VS), maar ook de Hellofreshen van deze wereld hier behoorlijk zenuwachtig van worden. En hun aandeelhouders dus ook... Benieuwd ook wanneer deze combinatie echt de oversteek naar Europa maakt. Ik kan in ieder geval niet wachten.’

Prof. Dr. Laurens Sloot (EFMI Business School en Rijksuniversiteit Groningen): ‘Zes redenen waarom overname van Whole Foods door Amazon op termijn een 'aardschok' voor traditionele service retailers gaat betekenen.

1) Amazon is een techniekreus. De voorsprong die zij hebben in de digitale wereld tov reguliere retailers is enorm.

2) Amazon heeft een enorme slagkracht. De ondernemingswaarde van Amazon is zelfs een factor 2 van Walmart.

3) Amazon heeft kennis van individuele klanten, reguliere retailers hebben vooral kennis van winkels en producten

4) Voor Amazon is food retail een manier om bij alle gezinnen binnen te komen, er hoeft sec geen winst gemaakt te worden op de foodretail-activiteiten. Dat gebeurt al met bv cloud services.

5) Amazon - Whole Foods ondergraaft de positionering van service retailers op het onderdeel service omdat Amazon daar een nieuwe en lastig te kopiëren dimensie aan toevoegt.

6) Amazon opereert wereldwijd, de meeste service retailers werken nationaal of in een regio.

'Wat betekent dit nu met name voor Ahold Delhaize? Ten opzichte van veel andere service retailers heeft Ahold Delhaize een voorsprong met online spelers als Peapod, AH.nl en bol.com in huis. Maar ondanks dat is de technologische achterstand ten opzichte van Amazon behoorlijk groot. Ahold heeft er in het verleden voor gekozen om bol.com zo zelfstandig mogelijk te houden om hun ontwikkeling niet in de weg te zitten. Dat was een begrijpelijke keuze gezien het concurrentie-landschap.

'Maar door de overname van Whole Foods door Amazon is de tijd nu gekomen om dit beleid te veranderen. AD zal de technologie, de creativiteit en de inzichten van bol.com hard nodig hebben om op termijn mee te blijven doen in de kopgroep van food retailing.'

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie