Premium

‘WPG Uitgevers intern verdeeld over verkoop VI en Vrij Nederland’

Digital Enterprises wil ver gaan voor overname Voetbal International en zet bemiddelaar in.

De directie van WPG Uitgevers heeft verschillende gesprekken gevoerd over de verkoop van zowel voetbaltitel Voetbal International (VI) als opinieblad Vrij Nederland (VN), maar de belangen zijn intern te groot. VI staat nog steeds te koop, VN inmiddels niet meer, zeggen verschillende bronnen. 

Johan Derksen meldde vorig jaar oktober al dat Voetbal International bijna rond zou zijn met Digital Enterprises, het bedrijf achter sites als VoetbalPrimeur.nl en verkooptak Next Day Media. Maar de deal is nog steeds niet beklonken. Digital Enterprises heeft inmiddels oud-WPG uitgever Hylke van der Meer aangesteld om te bemiddelen in de verkoop, in een ultieme poging om er uit te komen.

Vertragende factor
De ondernemingsraad van VI is de vertragende factor. Die hoopt te bedingen dat er de komende jaren drie jaar niets verandert rond print, de frequentie en de bezetting van de redactie. Digital Enterprises is een puur digitaal bedrijf en geeft zelf geen printmedia uit.

Ook is er nog hoop dat Talpa Network zich meldt. De OR ziet onder de vlag van Talpa Network meer kansen, zoals het merk samenbrengen met Veronica Inside.

Vorig jaar zou de titel in de belangstelling hebben gestaan van het bedrijf van John de Mol.

Bij Digital Enterprises zegt een woordvoerder ‘helaas geen mededelingen te kunnen doen’ over eventuele besprekingen. Een woordvoerster van Talpa Network laat weten dat het bedrijf ‘geen interesse heeft in de overname van VI’.

Advertentie
advertisement

Vrij Nederland

Ook over Vrij Nederland zijn gesprekken gevoerd met geïnteresseerde partijen. WPG sprak over verkoop met uitgeverij De Groene en De Coöperatie, het platform dat freelance journalisten (in lidmaatschapsvorm) helpt met onder meer werkplekken, crowdfunding en verkoop van artikelen. 

De gesprekken met die partijen liepen tot nu toe op niets uit, omdat men in de top heeft geconstateerd dat VN eigenlijk niet verkoopbaar is. Statutair is het heel lastig en de OR en redactieraad hebben ook zeggenschap. Er ligt nu een plan voor continuering in huis. Dat plan zou inhouden dat hoofdredacteur Ward Wijndelts verder zou willen gaan zonder vaste redactie, zoals NRC onlangs meldde. De redactieraad moet zich daar nu over uitspreken.

Vorig jaar werd de formule van VN omgegooid en ging het van een week- naar maandblad.

'Investeren in opinie'

WPG ceo Patrick Swart ontkent dat er over verkoop van VN gesproken is. 'WPG blijft investeren in onderzoeksjournalistiek en opinie, omdat wij het stimuleren van de vrije geest belangrijk vinden. Wij kijken juist naar continuïteit voor het merk VN, de raison d'être van WPG Uitgevers.'

Hij voegt er nog aan toe: 'Het is goed voor opiniemakers dat we regelmatig met elkaar het gesprek aangaan. Als we daartoe uitgenodigd worden, doen we dat vanzelfsprekend.' 

Over de verkoopgesprekken rond VI doet Swart geen mededelingen. 

WPG Uitgevers komt later deze maand met de jaarcijfers van 2018.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie