5 trends die B2B-merken naar een hoger niveau tillen in 2023

2022 was voor B2B-marketing een goed jaar.

Het B2B vakgebied werd meer en vaker verrijkt met creativiteit, met een sterkere focus op het merk in plaats van de product of dienst. Voor het eerst vierden we dit in Cannes met een Creative B2B Lions-award.

En dat is pas het begin. CMO’s en B2B-marketeers zijn optimistisch over wat 2023 in petto heeft. Hoewel de aanhoudende economische onzekerheid de beslissingstijd rondom aankopen wellicht nog langer zal maken en besluitvormers een meer zorgvuldige afweging moeten maken vanwege toenemende kostendruk, biedt die onvoorspelbaarheid ook een kans. Het is voor marketeers een moment om de pauzeknop in te drukken en strategieën opnieuw onder de loep te nemen. 

Investeringen in op emotie gebaseerde brand marketing, voor B2B-marketing ontworpen metrics, meer focus op ROI, privacy en het vergroten van thought leadership zijn enkele van de gebieden die in 2023 van cruciaal belang gaan worden voor B2B-marketing. Zowel om besluitvormers te bereiken, als om relaties op te bouwen en te versterken met klanten. B2B-merken die investeren in het opbouwen van mindshare in plaats van wallet share bij hun klanten zullen makkelijker door 2023 kunnen navigeren en sterker uit onzekere tijden komen.

De B2B-marketingtrends voor 2023:

1. CMO's spreken steeds vaker de taal van de CFO
Aangezien de economische onzekerheid CMO's er ook in 2023 toe zal dwingen om meer te doen met minder, zal het behoud van bestaande budgetten en het verzekeren en vastleggen van toekomstige budgetten afhangen van het vermogen van marketeers om de taal van de CFO te spreken. Dat wil zeggen: CMO’s moeten de impact van hun werk op de verkoopmetrics aan kunnen tonen in de bestuurskamer. Denk aan ROI op advertentie-uitgaven. In recent onderzoek van LinkedIn onder meer dan 1.700 B2B-marketingleiders zegt de overgrote meerderheid (83%) in Europa dat het verbeteren van het begrip van marketing ROI bij de CFO key is om toekomstige budgetten te versterken.

2. De impact van B2B wordt vastgelegd met speciale B2B-metrics  
Te lang hebben B2B-marketeers geprobeerd om hun resultaten via B2C-metrics te meten. Echter, deze metrics tonen de echte zakelijke impact niet aan omdat ze geen rekening houden met de nuances van B2B-aankopen, zoals de maandenlange aankoopcyclus en de betrokkenheid van meerdere besluitvormers in een bedrijf. Uit wereldwijd onderzoek van LinkedIn onder meer dan 2.900 C-level executives blijkt dat 77% van de CMO's onder druk staat om de zakelijke impact aan te tonen maanden voordat de gemiddelde B2B-aankoopcyclus is voltooid.

In de B2B-industrie zullen we, nu de druk toeneemt om echte business impact aan te tonen, een opkomst zien van speciaal ontworpen metrics die de B2B-standaarden definiëren en marketeers helpen de waarde van hun investeringen beter te laten zien. 

3. ‘Humanize’ het B2B-merk!
De prijs van producten of diensten zal voor kopers waarschijnlijk één van de meest doorslaggevende factoren zijn in 2023. En hoewel het misschien tegenstrijdig voelt, zullen we minder aandacht zien voor feature-benefit marketing, aangezien B2B-marketeers zich meer richten op emotionele boodschappen en creatievelingen die hun merken menselijker maken om de onthoudbaarheid te verbeteren. Wereldwijd geven CMO's aan dat merkbekendheid een van de belangrijkste metrics is om de effectiviteit van marketing aan te tonen, zodat toekomstige budgetten kunnen worden verhoogd. 70% van de B2B-marketeers in Europa wil dan ook de komende maanden uitgaven voor merkopbouw handhaven of verhogen, met name zodat inkopers weten waar ze aan toe zijn wanneer de budgetten terugkeren. 

Uit onderzoek van LinkedIn's B2B Institute blijkt dat emotionele boodschappen op lange termijn effectiever zijn. Net als bij B2C is emotionele priming ook bij B2B-merkopbouw veel effectiever omdat het niet vereist dat mensen nú actief geïnteresseerd zijn in het kopen van het product, het merk of de categorie. Zolang de advertising zelf aantrekkelijk is, zullen mensen er aandacht aan besteden en - nog belangrijker - het onthouden. Wanneer er zich dan weer een koopsituatie voordoet, zal dat wat nog in het geheugen zit aanleiding zijn om te kiezen voor dat merk. 

4. Privacy verdient de volle aandacht
De merken die dit jaar met succes door het privacy-landschap navigeren, zijn degenen die evenwicht vinden tussen een toekomstgerichte benadering van privacy en het vermogen om op korte termijn snel te schakelen. De afgelopen jaren hebben veel merken steeds op reactieve wijze een lappendeken van privacy-maatregelen genomen om de voortdurende veranderingen aan te pakken. In 2023 zullen merken strategische keuzes maken in plaats van verzachtende maatregelen.Oude draaiboeken worden weggegooid, de moderne B2B-marketeer past die strategieën toe die de doelgroep bereikt op een manier die de privacy van de gebruiker niet in gevaar brengt. Dat vergt aandacht en investeringen, maar zorgt er uiteindelijk voor dat zij voorbereid zijn op meer verschuivingen in het digitale privacylandschap.

5. Thought leadership is een van de meest effectieve tools in de gereedschapskist 
Volgens de recente Thought Leadership Impact Study van LinkedIn en Edelman is thought leadership één van de meest effectieve middelen die een organisatie kan inzetten om zich te onderscheiden en haar waarde te bewijzen aan huidige en potentiële klanten. 95% van de (potentiële) kopers is in deze tijden van economische onzekerheid nog niet klaar om een product of dienst aan te schaffen, maar zal dat op een bepaald moment in de toekomst wel zijn. Een blijvende indruk maken door middel van thought leadership is een van de meest effectieve instrumenten in B2B-marketing die dit kunnen bewerkstelligen.

Onderzoeksmethodologie: 
LinkedIn gaf YouGov de opdracht om tussen 27 september en 19 oktober 2022 2.929 C-level executives wereldwijd - waaronder 494 CMO's - te bevragen. De C-level executives zijn werkzaam in organisaties met 1.000+ werknemers en een jaarlijkse omzet van £250M+ miljoen te bevragen. Het onderzoek werd online uitgevoerd.

Er werd ook verwezen naar LinkedIn's B2B Marketer Sentiment studie - een onderzoek uitgevoerd door YouGov onder 1.703 senior B2B marketing leiders in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Spanje, Verenigde Arabische Emiraten, KSA, Brazilië, Australië, India en Singapore tussen 13 september en 30 september 2022. Het onderzoek werd online uitgevoerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →