Belang van merkmanagement binnen ondernemingen groeit snel

Ondernemingen besteden steeds meer aandacht aan professioneel merkmanagement bij het organiseren en transformeren van hun merkportfolio

De laatste jaren is de aandacht voor merkmanagement aanzienlijk gegroeid. Directies van grote ondernemingen, beseffen steeds vaker dat professioneel merkmanagement bijdraagt aan het bedrijfsresultaat en de aandelenkoers. Het merk krijgt, als meest waardevolle immateriële bezit van een onderneming, dan ook steeds vaker een prominente plek in de boardroom.

Het toegenomen besef dat sterke en goed gemanagede merken veel meer doen dan alleen maar prijzen winnen wordt onderstreept door onderzoeken, zoals het BrandZ Most Valuable Global Brands van Kantar, die jaar op jaar laten zien dat de bedrijven met een portfolio van sterke merken op de beurs veel beter presteren dan de benchmarks.

Deze ontwikkeling leidt ook tot een toenemende behoefte aan merkmanagement ondersteuning. Zo is merkmanagementconsultancy VIM Group VIM, die o.a. bekend staat voor het ondersteunen van wereldwijde rebrandings voor klanten als T-Mobile, Bosch, Danske Bank, FIFA, Henkel, Hitachi Energy, ING Group, Merck KGaA, Reckitt, Sanofi, Vattenfall en Volkswagen, in de afgelopen jaren verdubbeld in omvang. Het van oorsprong 32 jaar geleden in Hengelo als NykampNyboer gestarte bedrijf opereert inmiddels ook vanuit Londen, München, New York en Amsterdam en is sinds vorig jaar onderdeel van het Europese managementconsultancy Team Farner.

Client partner Arjan Kapteijns: “VIM Group is een managementconsultancy, geen creatief bureau. Wij ondersteunen klanten bij het effectiever en efficiënter inrichten en uitvoeren van hun merkmanagement. We helpen bij het optimaliseren van merkportfoliobeleid, de inrichting en implementatie van merkbeheerprocessen met behulp van merktechnologie, de organisatie en implementatie van de rebranding van bestaande merken en niet te vergeten ook het ontwikkelen van nieuwe merken.  Zoals we dit recent deden voor Odido; met het opzetten en managen van een geheim pop-up agency, waarin onder volledige geheimhouding samen met creatieve bureaus zoals o.a. TBWA/Neboko, Code D’azur en Day, dit prachtige nieuwe merk is ontwikkeld en uitgewerkt”

De toegenomen aandacht voor merkmanagement heeft ook te maken met het feit dat transformatie voor ondernemingen steeds vaker een strategische noodzaak is. Want in het leven van organisaties doen zich verschillende momenten voor die merkverandering wenselijk of soms zelfs noodzakelijk maken. Vaak is de aanleiding voor zo’n rebranding of merkrevitalisatie een combinatie van de volgende factoren:

  • Nieuwe strategische koers 
  • Nieuwe merkpositionering of propositie,
  • Internationale expansie
  • Een reputatieprobleem
  • Veroudering en of onvoldoende digitale toepasbaarheid van de visuele merkidentiteit
  • Vereenvoudiging van de merkarchitectuur: terug naar één sterk merk
  • Fusies, overnames of afsplitsingen van organisaties

Een dergelijk merkveranderingstraject is vaak een complexe en kapitaalintensieve operatie. Want iedere euro geïnvesteerd in strategie en creatie leidt gemiddeld tot een investering van 20 euro in de implementatie. Het managen en uitvoeren van zo’n programma vereist dan ook niet alleen de nodige extra mankracht maar ook specifieke expertise die de meeste organisaties vanzelfsprekend niet in huis hebben. Vandaar dat ook dan de specialisten van VIM Group in huis worden gehaald.

Voor meer informatie over merkmanagement en het organiseren en implementeren van merktransformaties neem contact op met Arjan Kapteijns Arjan.kapteijns@vim-group, 0615090901

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →