Boost my Career part IV - Junior vs. Senior

We zitten bij Dauphine in Amsterdam, mijn mentor Eric en ik. Het is weer tijd voor een NIMA Career Booster meeting. In de andere meetings kwamen we al kletsend tot een thema, maar dit keer was ik al eerder tegen een bepaald dilemma aangelopen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het valt me op dat in mijn pad naar het meer senior marketingschap, ik toch vaak het gevoel heb (nog) niet ‘senior’ genoeg over te komen. Collega’s die blijven vragen om spiegeltjes en kraaltjes bewijzen dit keer op keer. Want als ik vervolgens wil praten over de dalende marktcijfers en wat onze acties daaromtrent zullen zijn, blijkt er een grote mismatch tussen ons en kijken we elkaar niet begrijpend aan.

“Wat denk jij dan dat senior-gedrag is”, is natuurlijk de eerst logische vraag van Eric. (Als huiswerk had hij al opgegeven om een overzicht te maken waarin ik aan de ene kant typisch senior-gedrag omschrijf en aan de andere kant junior-gedrag). Een typisch junior-antwoord is naar mijn gevoel het praten over tools, over marketingcommunicatie, over uitvoer. Een senior kijkt meer naar de lange termijn en ontloopt zo die val. “Dit klopt”, zegt Eric, “praten over tools en activiteiten is het meest veilige gebied, want hierin ligt je ervaring. Daar kennen mensen je ook van. Maar om daar voorbij aan te gaan zal je toch moeten leren eroverheen kijken.” Hij geeft een hele simpele tip: denk altijd eerst vijf seconden na voordat je antwoord. Bijvoorbeeld tijdens een sollicitatiegesprek komt de vraag: “Hoeveel budget heb je nodig voor een belangrijke productlancering? Een junior zal direct over events, direct mails en tv reclames beginnen. Een senior marketeer zal eerst nadenken. Wat zijn de doelstellingen? Wat is het uiteindelijke doel? Wat is de beoogde ROI? Wat zijn de randvoorwaarden? Dit zijn dan ook de vragen die je moet stellen tijdens zo’n gesprek,” voegt Eric er aan toe. Laat dus maar weten dat je niet zomaar in activiteiten denkt, maar dat je weet dat dit een proces is waarin eerst duidelijk moet zijn wat de wensen zijn.

Senior marketeers laten ook niet snel over zich heen lopen, denk ik. “Ook dit klopt,” zegt Eric, “laat maar blijken dat je het er niet mee eens bent. Maar zorg wel dat je de juiste kennis over het project/plan hebt vergaard en reageer niet uit emotie. Dan ben je lost.”

Als nieuw huiswerk krijg ik mee om te observeren. Om over de schouder mee te kijken bij (senior) managers. Hoe gaan zij om met bepaalde situaties? Waarom komen ze zo over? Is het kennis? Is het body language?

Ik verlaat het gesprek vol goede moed – op naar de volgende tree van de ladder!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie