De Buurtboer: vers, duurzaam en lokaal

De Buurtboer levert bedrijfslunches, met verse producten van lokale leveranciers. Inmiddels presenteren ze zichzelf als modern techbedrijf.

Zo’n 12,5 jaar geleden voelden Wiesman en Van der Lande feilloos aan dat er behoefte ontstond aan meer verse en eerlijke producten. Op tv ging de Keuringsdienst van Waarde van start, Marqt opende zijn deuren, steeds meer mensen hielden zich bewust bezig met goed eten en wilden niet langer alles klakkeloos in hun mond stoppen. Tegelijkertijd waren er in wezen slechts twee vormen van catering op kantoren: de bekende grote cateraars die al jaren de lunch verzorgden in grote kantines aan de ene kant, en aan de andere kant de office manager, die een rondje maakte langs de collega’s om te inventariseren wat er besteld of gehaald moest worden bij de supermarkt. Die had natuurlijk geen tijd om zelf langs allerlei kleine leuke kaasboertjes en groentewinkels te gaan voor de dagelijkse lunch. En dat is precies wat de Buurtboer wél aanbiedt. “We zijn destijds als eerste in de markt gestapt”, vertelt Van der Lande. “We waren toen de enige die zich richtte op een doelgroep die bewuster wilde eten op kantoor.

Wiesman en Van der Lande hebben beiden een marketingachtergrond bij grote corporates. Voor de Buurtboer gingen ze juist op zoek naar lokale partijen. “We zijn klein begonnen. In het begin lieten we een bakker vijftig broden bakken, die we zelf ophaalden en bij de klanten bezorgden. Inmiddels zijn dat duizenden broden per week.”

De producten die de Buurtboer levert zijn geen fabrieksproducten maar ambachtelijk gemaakt en liever ook niet in de reguliere supermarkt verkrijgbaar, al ziet Van der Lande dat ook daar steeds meer ‘indie brands’ te koop zijn. “We willen met de Buurtboer verse producten van lokale leveranciers leveren en het gaat daarbij om het totale pakket.”

Klanten van de Buurtboer bevinden zich met name in de juridische hoek, bij internetbedrijven, financiële instellingen en in de marketingcommunicatie. “Zeer uiteenlopend dus, met als gemene deler dat ze allemaal willen laten zien dat ze om hun personeel geven, personeel dat in al deze sectoren schaars is. We horen ook regelmatig dat ze in hun arbeidsvoorwaarden melden dat ze hun lunch laten bezorgen door de Buurtboer, als iets extra’s voor hun werknemers.”

Nu corona langzaam lijkt te verdwijnen, is ongeveer tachtig procent van de bestaande klanten teruggekeerd naar de Buurtboer. “We zien nu ook een ander soort klanten, die hun werknemers stimuleren om naar kantoor te komen. Bedrijven waar werknemers tot voor kort hun eigen lunch regelden, maar nu vanuit dat bedrijf worden gestimuleerd om op de drie dagen dat ze naar kantoor komen met elkaar te lunchen. De toegevoegde waarde van de lunch is nog groter geworden, waarmee de Buurtboer ook dat sociale aspect van werken faciliteert.”

In het pre-coronatijdperk verzorgde De Buurtboer zo’n zesduizend lunches per dag voor ongeveer 250 klanten, voornamelijk in de Randstad. “De markt is nog niet zoals die was, maar het gaat nu heel hard. We zien dat onze klanten heel loyaal zijn. Eenmaal binnen, blijven ze ruim twee jaar klant, wat lang is voor een dienst met een abonnementsvorm.”

In 12,5 jaar is er veel veranderd, vertelt Van der Lande. “In het begin profileerden we ons met name op het lokale en ambachtelijke stuk. Nu zijn we er trots op dat we steeds meer een techbedrijf zijn geworden. We begonnen met werken in excel, daarna volgde een eerste systeem dat al snel begon te kraken. Dus zijn we voor de Tesla onder de systemen gegaan, plansysteem met eigen algoritme dat we hebben gebouwd met een partner. Het is een zelflerend systeem: klanten kunnen de producten in de lunch raten, waardoor er automatisch een betere samenstelling van de lunch ontstaat. Het systeem onthoudt daarnaast wat de klant eet, maar biedt tegelijkertijd verrassende variatie. En waar grote cateraars heel veel eten moeten weggooien omdat er veel overblijft, draait ons systeem om duurzaamheid: klanten geven precies op maat aan voor hoeveel mensen ze afnemen en wij bestellen pas nadat we dit weten, waardoor er nauwelijks eten wordt verspild.”

Kijkt Van der Lande naar de toekomst, dan zal die vooral draaien om flexibiliteit binnen bedrijven; wie komt wanneer naar welk kantoor om te werken. “Die trend was al voor corona ingezet met partijen als WeWork, maar die blijft. Als Buurtboer kunnen we daarop inspelen door zelf ook flexibeler te zijn.” Ook duurzaamheid is een blijvende trend. “Mensen willen goed eten en tegelijkertijd hun verantwoordelijkheid nemen. Zelf kijken we nu bijvoorbeeld naar de hoeveelheid plastic waarin onze producten zijn verpakt, daarover zijn we in gesprek met onze leveranciers. We doen al veel goed maar het kan altijd beter, en daar zijn we met de Buurtboer ook continu mee bezig.”

Aanbieding!

Speciaal voor lezers van Adformatie heeft De Buurtboer een aanbieding. Jouw bedrijf kan een week lang kennismaken met de gezonde, gevarieerde lunches van Buurtboer en dat met 50 procent korting.

Meer weten? Kijk op debuurtboer.nl.