Deze 5 memorabele merken maakten in 2018 een comeback

In 2018 namen we niet alleen afscheid van merken, het was ook het jaar dat merknamen terugkeerden.

V&D

Good old Vroom&Dreesman is terug!  Niet als groot warenhuis, in de mooiste panden op de beste locaties van de grote steden. Het nieuwe V&D is een bescheiden online speler waar je terecht kunt voor kleding, wonen, cosmetica en elektronica. Zeg maar, de 'interessegebieden van de actieve 40+'er,  zoals bij de online doorstart in september dit jaar.

Eigenlijk moest die website al veel eerder live. Coolcat-oprichter Roland Kahn had niet voor niets een half miljoen euro op tafel gelegd om  de merknaam V&D én de bijbehorende webshop te kopen. Voor een snelle doorstart bleek de ict-infrastructuur echter ‘te gammel’.  Kahn, en zijn compagnons, Jacco Scheffers en oud-Hema topman Ronald van Zetten, meldden zelfs dat de nieuwe V&D webshop van de baan was ‘omdat niemand daarop zit te wachten’

Later veranderde het trio van mening, waarna de site dit jaar alsnog live ging. De nieuwe webshop moet een vervolg geven aan de rijke historie van Vroom & Dreesmann'. Onder andere bekende V&D merknamen als Liv, Soho en Prijzencircus zijn hiervoor opgepimpt.

V&D

Treets

Tegenwoordig kennen we ze als M&M's (in de afkorting herkennen we de namen van de uitvinders, Mars & Murrie's), maar in de jaren zestig kwamen ze hier op de markt onder de merknamen Treets (met pinda's) en Bonitos (zonder pinda's). In 1983 besloten de uitvinders om beide merknamen te laten vallen en de chocolade snoepjes ‘gewoon’ te gaan verkopen als M&M's Pinda en M&M's Choco. Na de rebranding verviel de vraag naar Treets echter niet.

De echte liefhebbers vonden de M&M pinda’s in een chocolade- en suikerjasje maar een flauwe variant van hun geliefde Treets. Speciaal voor deze liefhebbers kwam er in september van dit jaar goed nieuws. Toen werd bekend dat de Duitse zoetwarenfabrikant Katjes de rechten voor Treets had verworven van Mars én direct de eerste zakjes op de Duitse markt bracht. Nederland zal spoedig volgen, zo werd ons beloofd. Wel even opletten als het zover is: De nieuwe zakjes zijn oranje van kleur in plaats van geel. Wel zo Hollands overigens.

Treets

Menken

In 1999 verdween Menken Van Grieken uit het schap. Als laatste zelfstandige dagverse melkfabriek van Nederland ging over in handen van Campina. Dit jaar kwam het zuivelmerk terug dankzij een initiatief van ‘de vierde generatie Menken’. Dit zijn de kleinkinderen van Ad Menken en zijn geloven niet in massaproductie. Daarom brengt het nieuwe Menken  enkel verse boerderijzuivel van vrolijke koeien: ‘Zonder gedoe, rechtstreeks van de koe’. Met een goed verhaal en lekkere melk alleen redt je het echter niet meer anno 2018. Daarom biedt Menken tegenwoordig een hele webshop op haar website, waar je onder andere t-shirts, zakdoeken en petten kunt kopen. Koe-le merchandise noemen ze het, inclusief hippe teksten en idem logo. 

Menken

Bambix koeken

Niet alleen kinderen,ook volwassenen konden de legendarische berenkoeken van Bambix waarderen. De schok was dan groot toen in 2015 bekend werd dat de koekjes met honing na 65 jaar zouden verdwijnen. Bambix had een nieuwe, Franse eigenaar gekregen in de vorm van Danone en deze saneerde Bambix om ruimte te maken voor het eigen merk Olvarit. Vorig jaar kwam plots Inex, een Belgische melkproducent, enkele activiteiten overnam van Olvarit. Ze communiceerden ook gelijk dat de Bambix koeken terug in de schappen zouden komen. In België is dit al gebeurd en ook Nederland staat op de planning. Wordt vervolgd.

Bambix

KamaSutrA beurs

Stoppen op het hoogtepunt noemden we het, toen in 2017 de KamaSutrA beurs werd afgesloten met een ‘final edition’. Alles werd uit de kast getrokken om deze editie tot een succes te maken, zoals een Erotisch Doolhof en Virtual Reality Porno.

Sinds de oprichting in 2000 hadden meer dan een miljoen mensen de beurs toen al bezocht,. De KamaSutrA positioneerde zich al die jaren als ‘de grootste erotische speeltuin van Europa’. Met spraakmakende publiekstrekkers als het grootste swingersbed ter wereld (80m2) en de 25 cm van Ron Jeremy hadden bezoekers in ieder geval genoeg te bespreken bij het koffiezetapparaat op kantoor.

In 2019 wordt het beursmerk nieuw leven ingeblazen, omdat de organisatie ‘honderden e-mails’ ontving met de vraag naar een comeback. Van 29 t/m 31 maart 2019 staan klassiekers als het Erotisch Doolhof, het SM-theater en het Swingers Café dan ook gewoon weer op het programma in de Jaarbeurs Utrecht.
 

KamaSutrA

Robbert van Loon is auteur van het boek Verdwenen Merken en oprichter van Bureau Basket. 
Richard Otto is oprichter van het platform Verdwenen Merken en uitgever van onder andere Namespotting. Spreekbuis.nl en Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd. 
 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Marco Zoutman
Betreffende het artikel '5 memorabele merken maakten comeback', Vroom & Dreesmann is met 2 n-en, in de eerste regel staat de naam met 1 n.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Peter van Nikkelen Kuijper
Welcome back
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie