ESG, krijgt het voldoende aandacht en waar ligt de taak van de CMO?

ESG wordt steeds belangrijker voor merken. Niet alleen vanwege regelgeving, maar ook door de vraag van de klant.

Hoe gaat de CMO hiermee om en wat zijn de kansen voor merken?

CMO’s Brenda Smith (A.S. Watson), Caroline van Turennout (Zeeman), Martin van Velzen (Blokker), Marcel Aalders (Carpetright), Laurens Miedema (Intergamma),  Inge Wortelboer (Albert Heijn), Stephan van den Eijnden (Post.nl), Dounia Filali (Rituals), Sandra Schillemans (Vitaminstore), Jordi Hillenga (Ziengs) en Maurits Priem (Ahold) gingen hierover in gesprek tijdens de round table ‘ESG: CMO’s ticket to the boardroom´ van KPMG en Adformatie tijdens het CMO Retail Event ‘Retail Renaissance’. KPMG werd vertegenwoordigd door Edgar Molenaars (Partner Customer & Brand Advisory) en Kristel Boyes (Director ESG, EMA Consumer & Retail). Het gesprek werd geleid door Julian Stevense van Brandgurus. 

Tijdens deze round table gaan de CMO’s dieper in op wat ESG binnen hun bedrijven betekent, wat ze eraan doen en waar de uitdagingen en kansen liggen. Waar milieu, maatschappij en bestuur de voorgaande jaren een beetje een onderschoven kindje binnen bedrijven was, is dat nu absoluut niet meer het geval. Vrijwel iedereen aan tafel geeft aan dat het een van de belangrijkste onderwerpen op de agenda is. Slechts een enkeling geeft aan dat er vanuit de rol van CMO nog niets met ESG gedaan wordt. Maar daarin zou ook juist een kans gezien worden. Het goed oppakken van een gedegen ESG-plan zou de merkbeleving bij de klant aanzienlijk kunnen verbeteren.

Hoe laat je de klant weten wat je aan ESG doet?

Waar ESG in de eerste plaats staat voor het verbeteren van, laten we het maar groots zeggen: de wereld, lopen de CMO’s er vooral tegenaan hoe en of ze hun eigen stappen hierin aan de klant moeten vertellen. Enkele partijen kiezen ervoor om dit bewust niet te doen. Zij zien dit eerder als een juiste manier van zakendoen en denken dat de investeringen in ESG zich in de toekomst sowieso wel zullen terugbetalen, bijvoorbeeld door te voldoen aan mogelijke regels en wetgevingen. Waar deze partijen wel tegenaanlopen is het feit dat de concurrentie vaak van de daken schreeuwt over hoe duurzaam ze wel niet zijn. Het maakt het daardoor lastig om potentiële klanten te overtuigen van hetgeen de bedrijven met ESG in de standaard waarden allemaal echt doen.

Het overgrote deel vindt dan ook dat je de investeringen is ESG best aan de buitenwereld mag laten weten. Of eigenlijk zou het een verplichting moeten zijn. Meerdere CMO’s geven aan dat ze juist met het communiceren van de duurzame initiatieven zijn begonnen omdat ze merkten dat de klant hier op zat te wachten. Maar een gedegen strategie hiervoor optuigen gebeurt nog niet op schaal. Over het algemeen is er een probleem dat ESG-initiatieven kleinschalig en lastig in een samenhangend verhaal te gieten zijn. Een complete campagne opzetten wordt hierdoor een uitdaging.

Daarbij komt ook de vraag naar boven over geloofwaardigheid. De afgelopen jaren is er volgens de CMO’s een hoop slechte en onbetrouwbare informatie over duurzaamheid de wereld in geholpen, en weet de klant daardoor niet meer wat hij wel of niet kan geloven. Het gevolg is dat er argwanend naar claims gekeken wordt. Toch lijkt de oplossing voor dit probleem even simpel als voor de hand liggend: transparant zijn.

Relevantie is belangrijker dan de boodschap

Maar dan is er nog de valkuil van het ‘zenden’. Je kunt als merk wel gaan vertellen wat je allemaal doet op het gebied van ESG, maar dan is de kans groot dat het zijn doel mist. Het moet direct relevant zijn voor de klant. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de duurzame verbeteringen die mensen aan hun huis kunnen doen. Hierbij kan men nog zoveel delen over de milieubesparingen, maar het draait uiteindelijk om hoeveel er bespaard wordt. Besparing is hierbij dus veel relevanter dan de duurzaamheid, al betekent het niet dat het duurzame verhaal dan geheel achterwege gelaten moet worden. Dat kan ook op een tweede plaats gezet worden.

Hoe mooi het ondernemen en communiceren van de ESG-initiatieven ook is, de vraag “heeft het eigenlijk wel nut”, komt al snel naar boven. Er blijkt een flink gat te zitten tussen wat klanten zeggen wat ze willen en uiteindelijk doen. Er wordt vanuit de markt geschreeuwd dat het duurzamer moet en dat mensen bereid zijn om extra te betalen voor duurzamere producten, maar eenmaal bij het productschap zien de CMO’s dat dit niet altijd leidt tot duurzamere aankopen. Precies het tegenovergestelde lijkt soms waar.

Informeren zonder opdringen of beleren

Gemak staat bovenaan de lijst van overwegingen bij de klant. Het is dan ook zaak om hierin tegemoet te komen zonder opdringerig of belerend over te komen. Laat de keuze bij de consument en geef alleen de ESG informatie die nodig is om een goede keuze te maken, waarbij iedere partij zijn eigen afweging kan maken. De CMO’s zijn het erover eens dat dit een flinke uitdaging is. Er worden meerdere op papier goed lijkende voorbeelden hiervan gedeeld, die uiteindelijk niet naar verwachting presteerden.

Toch lijkt er een onderdeel over het hoofd gezien te worden waar ESG enorm belangrijk is: employer branding. Zeker in een tijd waarin het lastig is om goed personeel te vinden, spelen ESG-initiatieven een belangrijke factor in de overweging om wel of niet een baan bij het bedrijf aan te nemen.

ESG is veel groter dan marketing

De rol van de CMO binnen het ESG-verhaal is dan ook groter dan het lijkt binnen bedrijven. Iedereen aan tafel is het erover eens dat de CMO de rol van verbinder heeft. Het is de taak van marketing om niet alleen extern, maar ook intern het belang van een goede ESG-strategie te vertellen. Het komt neer op vertalen en uitleggen. Het gaat hierbij niet alleen om het belang van een ESG-strategie binnen het bedrijf, maar vooral naar het vertalen van het nut ervan voor verschillende afdelingen. Het is immers niet iets dat marketing alleen kan oppakken, maar wat bedrijfsbreed geïmplementeerd moet worden.

Als laatste zijn de CMO’s het erover eens dat afwachten met ESG geen goed plan is. Je hoeft geen voorloper te zijn, maar elk initiatief dat je neemt is goed en kan zorgen voor een ‘vliegwieleffect’. Daarmee wordt bedoelt dat elk ESG-initiatief concurrerende bedrijven kan aanzetten om ook op dat gebied actief te worden. Dit kan voor een marktverschuiving zorgen dat iedereen alleen maar ten goede komt en een grote impact kan hebben op hetgeen waar ESG voor bedoeld is.

Hoe richt je een ESG strategie in? Hoe zorg je ervoor dat het niet bij een strategie alleen blijft, maar ook verbonden wordt aan allen lagen van het operating model? Of wil je weten waar jouw organisatie staat ten opzichte van peers in de volwassenheid van ESG? Neem hiervoor contact op met Edgar Molenaars Molenaars.Edgar@kpmg.nl

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Ronald Pont
Job-to-be-done voor een CMO is te zorgen voor value-creation en value-delivery. Wie simpelweg genoegen neemt met verwachtingen en verlangens in de markt komt als CMO niet veel verder dan te werken aan een prima oplossing die volstaat. Creatieve ontwikkeling van onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde die verrast is het resultaat van (1) hoe jullie jezelf uitdagen en (2) hoe jullie jong talent en teams de ruimte geven om een hedendaagse betekenis voor merken en producten (diensten) te ontwikkelen. Wel een paar guide-lines om rekening mee te houden ... Voorsprong is het gevolg is van aansprekende innovatie en communicatie die nuttig en geloofwaardig is. Voorkeur is de opbrengst is van zekerheid omtrent de kwaliteit van producten en de realisatie van vlekkeloze dienstverlening. Verhalen over betterness op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur zijn - voor zover ze inspelen op verwachtingen en verlangens - een prima oplossing die volstaat. Ze dragen om die reden dan ook weinig bij aan voorsprong en voorkeur en dat is omdat ze in value-creation en value-delivery onvoldoende nuttig en geloofwaardig zijn.


Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.