Grooveshark: een nieuwe revolutie in de muziekindustrie?

Grooveshark, een website waar u streaming muziek kunt luisteren, vindt zijn weg naar Nederland. Ondanks dat Grooveshark onlangs vierde dat het 2.000.000ste account in gebruik werd genomen, geniet het in Nederland nog weinig bekendheid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Grooveshark, ziet u het als een online ITunes waarin u alle mogelijk muziek tot u beschikking heeft. Met Grooveshark zult u nooit meer muziek te hoeven downloaden. U zoekt de muziek op die u wilt horen en plaatst deze in een playlist. Deze kunt u opslaan onder u eigen profiel. En is zodoende altijd en overal te raadplegen via pc of mobiel.

Weerstand

In eerste instantie rijst de flashback naar het Napster-tijdperk. Je bent enerzijds enthousiast over de toepassing, anderzijds heb je toch weer het gevoel dat je de artiest besteelt. Maar dat blijkt niet het geval. Grooveshark zegt de artiesten wel degelijk te belonen voor elke keer dat zij hun nummer draaien. Voor een muziek-grootverbruiker als ikzelf, lijkt dit de ultieme oplossing voor het gebruiken van muziek. De website functioneert als een soort radiostation waarop ik zelf bepaal waar ik naar ga luisteren. Op de website staan wat advertenties, maar dit ergert geen zins. Voor Grooveshark leveren deze voldoende op om de artiest te belonen voor het gebruik van diens muziek. Mijn drempel om nieuwe muziek te luister en uit te proberen is aanzienlijk lager, dan wanneer ik ervoor zou moeten betalen. Logischerwijs vindt Nieuw talent gemakkelijker de weg naar het grote publiek, zoals eerder Myspace en Youtube al bewezen. Een win-win situatie zou je zeggen. Toch bestaat er de nodige weerstand in de muziekindustrie tegenover Grooveshark, zo blijkt ook uit de geformuleerde missie van Grooveshark: “Our goals: To improve the connection between people and music. To change the music industry in ways they seem so unwilling to consider. To have fun.”

Advertising

Als gezegd, de website draait op advertentie inkomsten. De mogelijkheden tot targeting worden gevoed door demografische gegevens, maar ook door muziek voorkeur en luistergedrag.

Distributie

De distributie van Grooveshark vindt ook zijn weg in de social media. Zo hebben zij dit jaar de WordPress plug-in geïntroduceerd, maar ook is er een app voor Facebook en een Tinysong API.
Daarnaast blijft de toepassingen zich in hoog tempo ontwikkelen, Zo kan de Chrome browser worden uitgerust met een overzichtelijke gemakkelijke Grooveshark navigatie. Ook is er een applicatie voor je mobiel, echter deze is nog niet gratis. Daar waar de advertentie-inkomsten de muziek van de webgebruiker compenseren, moet de mobile gebruiker een subscription fee betalen om deze kosten te compenseren, omdat hier geen advertenties kunnen worden getoond.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie