Hoe meet je het succes van je online advertenties?

In dit artikel verteld Performance-based marketing expert Mike van der Peet hoe je het succes van je online advertentie kan meten.

Het resultaatgericht inzetten van advertenties wordt ook wel performance marketing genoemd. Door vooraf duidelijke KPI's vast te stellen, zoals het verkeer of het aantal conversies verhogen, kan er later eenvoudig bepaalt worden of de advertentiecampagne succesvol was. Wil je weten hoe je jouw campagneresultaten kunt meten en waar je deze informatie kunt vinden? Performance-based marketing expert Mike van der Peet beantwoordt deze vragen in dit artikel van DPG Grow.

Van strategie naar resultaat

De ontwikkelingen binnen het online marketing domein gaan razendsnel. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Daarom is het ontzettend belangrijk om je doelstellingen te bepalen voordat je een campagne live zet. Gemaakte uren en mediabudget moeten tenslotte worden verantwoord en deze verantwoording gebeurt door het meten van resultaten. Om je doelstellingen te bepalen, moet je eerst de doelgroep kiezen waarop je je gaat richten en weten waar zij zich bevinden in de funnel.

De online marketing funnel is een trechter die breed begint en zich steeds meer toespitst op het einddoel: conversie. Elke fase van de funnel krijgt aparte KPI’s om de resultaten zo inzichtelijk mogelijk te maken. De doelgroep en boodschap verschillen vaak per fase, want deze hangen mede af van waar klanten zich bevinden in de customer journey. In de top van de funnel zit een brede groep potentiële klanten die wellicht voor het eerst met jouw merk in aanraking komt. Hierop pas je de boodschap aan en zal je jouw campagne eerder sturen op bereik. Onder in de funnel wordt traffic naar je website belangrijker en gaat het om conversie en retentie.

 

Analyseer en structureer je data

Het is tegenwoordig mogelijk om ontelbare hoeveelheden data van je klanten, bezoekers en hun gedrag op te slaan. De uitdaging is om deze enorme hoeveelheid aan data gestructureerd te verwerken. Daarna kun je deze pas analyseren, betekenis geven en opnieuw inzetten voor volgende campagnes. De meest gebruikte tool hiervoor is Google Analytics. Het slim inrichten van Google Analytics en ervoor zorgen dat de KPI’s hierin meetbaar zijn, is de sleutel bij performance marketing.

Als er vanuit je campagne bezoekers naar de website zijn gekomen, kun je bijvoorbeeld zien hoeveel gebruikers en sessies dit waren. En welk gedrag deze bezoekers op je website vertonen. Ook zonder de inzet van digitale campagnes kun je veel statistieken inzien over je website. Binnen Google Analytics is het ook mogelijk om conversies in te stellen om te weten welk percentage van je bezoekers op een pagina een bepaald doel bereikt.

 

Tools voor meer inzicht in jouw campagne

Naast Google Analytics zijn er andere tools om de effectiviteit van campagnes te meten. Bijna ieder advertentiekanaal heeft een eigen rapportage of dashboard, waarmee de resultaten inzichtelijk worden gemaakt. Er bestaan ook tools die specifiek worden aangeboden om social ads mee te managen.

Als je adverteert via Facebook of Instagram dan is Facebook-pixel een onmisbaar middel om je marketingbudget zo effectief mogelijk in te zetten. De Facebook-pixel wordt geactiveerd als iemand vanuit een advertentie doorklikt naar de website en een actie onderneemt, zoals het voltooien van een aankoop. De gegevens van deze actie vind je vervolgens terug in Facebook Ads-manager.

Hotjar is een tool waarmee je het gedrag van jouw websitebezoekers kunt inzien. Door het gebruik van heatmaps kun je de beweging, klikken, opnames van sessies en feedback van gebruikers zien. Met deze informatie kunnen websites nog beter geoptimaliseerd worden. Met de speciale Hotjar Forms-tool kunnen ook formulieren worden gemeten en geoptimaliseerd. De tool laat je zien hoeveel sessies er zijn geweest en de daarbij horende conversieratio. Ook geeft hij precies aan bij welke velden bezoekers afhaken.

 

Effectieve campagnes met DATAlab en Brandfacts

DPG Media heeft een groot advertentienetwerk en beheert een groot aantal landelijke en lokale titels in het (online) medialandschap. Met Datalab krijg je inzicht in campagneresultaten en de kenmerken van de bereikte en geactiveerde doelgroep(en). Denk hierbij aan de verschillende typen consumenten die in aanraking zijn gekomen met de campagne of de impact van een campagne op je KPI’s. Op deze manier wordt het duidelijk wat de investering heeft opgeleverd.

Daarnaast biedt Brandfacts inzicht in de brandlift van je campagne op het DPG Media netwerk. Er wordt gemeten op alle fasen van de funnel: bewustzijn, overweging, voorkeur en aankoopintentie. Door een eenvoudig merkonderzoek op digitale campagnes kan de impact van de campagne op het merk worden bepaald en de resultaten kunnen direct worden gebruikt om een volgende campagne te optimaliseren.

Wil je ook weten of jouw campagnes succesvol zijn geweest? Onze campagnespecialisten en performance marketeers staan klaar om je te adviseren en te helpen advertenties meetbaar te maken.

BronnenAmazonScherp OnlineMarketing Guys

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →