Inclusieve marketing en communicatie is een must

Wil je als merk relevant blijven? Dan rest je geen andere keus dan in te spelen op de multiculturele realiteit van onze consumentenmarkt.

Foto Aad Hoogendoorn (project TransCity/Dreamers Inc. voor Stedelijk Museum Schiedam)

Wie herinnert zich de ophef over Dove Summer Glow? Deze nourishing lotion werd met de subregel ‘for normal to dark skin’ gelanceerd. Een subregel die met de beste bedoelingen was bedacht. Maar wel vanuit een onjuist persoonlijk perspectief: als zou een zwarte huid geen normale huid zijn.

Hoewel Unilever de fout meteen herstelde, roept deze case een cruciale vraag op over een consumentenmarkt die met de dag multicultureler wordt: Hoe voorkom je als marketeer en communicatieprofessional dat je het eigen persoonlijke perspectief veelal onbewust centraal stelt? 

In het dagelijks leven gericht op meer dan één cultuur

Ons land telt honderden culturen. De meerderheidsbevolking van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag valt onder de CBS-definitie migratieachtergrond. Maar ook in veel andere steden gaan de demografische ontwikkelingen razendsnel.

In de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Flevoland behoort meer dan een derde van de bevolking al tot bovenstaande CBS-definitie. Landelijk gezien valt bijna een derde van alle twintig- tot veertigjarigen onder deze definitie.

Bij deze cijfers is de derde generatie niet eens meegeteld, een generatie die in het dagelijks leven eveneens is gericht op verschillende culturen. De ‘mixed-race’ populatie kan weleens de snelst groeiende jongerengroep van Nederland worden; hierbij gaat het steeds vaker om consumenten met ouders die elk een andere biculturele achtergrond hebben.

Wie tot slot goed naar de CBS-cijfers kijkt, is niet verbaasd als halverwege deze eeuw de helft van onze bevolking zal zijn gericht op meer dan één cultuur.

Impact voor marketeers

De impact voor marketeers is groot. Want al deze veranderingen beïnvloeden sociale identiteiten, levensstijlen, merkimago's, het medialandschap, de entertainmentsector, de politiek, de arbeidsmarkt en nog veel meer. Ook autochtone Nederlanders worden beïnvloed door de alsmaar toenemende superdiversiteit van de samenleving: van muziek tot eten, van film tot lifestyle.

Om relevant te blijven, rest merken geen andere keus dan in te spelen op de nieuwe demografische realiteit. Bovendien kunnen merken fors marktaandeel verliezen als ze niet inhaken op de internationale interconnectiviteit in de virtueel grenzeloze wereld waar consumenten deel van uitmaken.

Inclusieve marketing en communicatie is daarbij geen buzzbegrip meer maar een must. Het leert je om rekening te houden met de gevarieerde perspectieven in onze consumentenmarkt. Niet alleen qua etnisch-culturele en religieuze diversiteit, ook qua gender-identiteiten en seksuele oriëntaties, leeftijden plus zichtbare en onzichtbare beperkingen. De Britse acteur Riz Ahmed wist het belang ervan ooit helder te verwoorden:

“People are looking for a message that they belong. That they’re part of something. That they are seen and heard and that despite or perhaps because of the uniqueness of their experience, they are valued. They want to feel represented. Representation is not an added extra, it’s not a frill. It’s absolutely fundamental to what people expect from culture and from politics.”

Herkenning

Consumenten verwachten dat ook marketeers en reclamemakers het belang van persoonlijke herkenning inzien. Het gaat daarbij niet zozeer om ‘de kleur’ van de gezichten, maar vooral om de verhalen achter die gezichten. En dat betekent: inleven, je doelgroep begrijpen, je eigen perspectief als marketeer negeren, je bewust zijn van de onbewuste vooroordelen die we allemaal hebben, marketing en communicatie ontwikkelen vanuit de gevarieerde perspectieven van de doelgroepen die je wilt activeren. Hoe jij als communicatieprofessional naar onze gemixte samenleving kijkt, is niet relevant. Hoe consumenten in onze multiculturele wereld er zelf naar kijken, is dat wel.

TransCity en Dreamers Inc. kunnen daarbij helpen. Wij zijn de meest ervaren bureaucombinatie voor het activeren van biculturele Nederlanders. Dat doen we voor merken, overheid, media en events. Ook werken we samen met con-collegabureaus.

Lees meer op www.transcity.biz.
En bel of mail ons:
Ren
é Romer, 06 536 806 75
Mahasin Tanyaui, 06 280 835 47
Email: transcity@transcity.biz