Premium

Innovatie in Nederland: ‘Het fundament ligt er, nu de successen’

Een interview met Pieter Paul van Oerle, organisator van de Accenture Innovation Awards.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanaf woensdag 6 mei kunnen bedrijven weer inzenden voor de jaarlijkse Accenture Innovation Awards. Dit jaar is er gekozen voor 10 innovatiethema’s in plaats van prijzen per industrie. Dus  “Health & Wellbeing”, “Fair Food” en “Safety & Security” in plaats van Beste Media Innovatie, Beste Energie Innovatie  et cetera.

Pieter Paul van Oerle, organisator van de Innovation Awards, legt de veranderingen uit: ‘We hebben verschillende nieuwe visies op innovatie ontwikkeld. De Big Bang Disruption theorie geeft aan dat de disruptie vaak van buiten de industrie komt – zoals bijvoorbeeld Über die de taxiwereld van buitenaf op z’n kop zet. Een andere visie geeft het belang aan van cross-industry-innovation –waarbij juist over traditionele industrie kolommen heen samengewerkt moet worden voor impactvolle vernieuwing. In dat licht is een innovatieprijs per industrie niet meer voldoende relevant. Vanaf dit jaar gaan we Innovaties in kaart brengen die een antwoord geven op 10 grote Innovatie Thema’s die we hebben benoemd – zoals “Health & Wellbeing”, “Safety & Security”, en “Fair Food”.

Waarom deze keuze? ‘We denken dat we op deze manier meer impact kunnen maken. Impact voor onze grootzakelijke klanten – omdat we de Innovaties belichten in de domeinen die voor hen relevant zijn. Impact ook voor de Innovators die zich inschrijven – omdat hun innovaties nu door de beste experts uit verschillende relevante industrieën worden beoordeeld. Voor hun bekendheid en hun netwerk is dit dus een grote verbetering. En uiteindelijk verwachten we dat we door deze verandering een grotere impact kunnen maken voor “De BV Nederland” – door het verbinden van Innovators van grote bedrijven, MKB, Startups, Overheid en Wetenschap op de thema’s die er toe doen.’

Het juryproces blijft volgens Van Oerle grotendeels identiek aan de afgelopen jaren. In elke categorie zal een jury met 10 tot 15 experts een oordeel geven over de Innovaties en er is weer een publieksprijs.  Aan juryleden wordt wel gevraagd  om de pareltjes in hun specifieke domein te selecteren, zodat die ook kunnen worden uitgenodigd om deel te namen aan de wedstrijd.

Wat vind je van het Nederlandse innovatieklimaat? ‘Ik ben daar weer positiever over geworden. We hebben alle fundamenten om succesvol te kunnen zijn. We hebben creativiteit. We hebben bedrijven met wereldfaam, zoals Philips, Heineken, Shell, Unilever en KLM. We denken al snel over de landsgrenzen. En er is steeds meer aandacht voor Innovatie en startups. Door overheidsinitiatieven zoals de Startup Delta van Neelie Kroes, maar ook vele zakelijke initiatieven zoals Rockstart, B.Amsterdam, YesDelft, RTL Ventures, Sanoma Ventures en vele anderen.

‘Daarnaast zet een recent wereldwijd onderzoek van Accenture Nederland op de eerste plaats in de . Nederland geldt in dat onderzoek als een voorbeeld over de adoptie en het gebruik van Digitale mogelijkheden. We moeten met elkaar ervoor zorgen dat we optimaal gebruik maken van dit fundament – en er een succesvol digitaal succesverhaal op bouwen.’

Het gaat steeds vaker over startups en minder over innovatie… ‘Als je de kranten en bepaalde internet blogs leest – zeker! Maar startups zijn zeker niet de enige hoop voor de Nederlandse economie. We hebben de afgelopen jaren maar weinig partijen zien ontstaan die de stap naar wereldschaal overtuigend hebben gezet. TomTom, Booking.com en recent Adyen zijn nog uitzonderingen. Wij geloven erin dat de Nederlandse bedrijven met een wereldwijde bekendheid een enorme versnelling zouden kunnen geven aan de opschaling van MKB en Startup initiatieven. En van die versnelde opschaling kan iedereen profiteren. Door het jaar heen besteden wij dan ook veel energie aan het samenbrengen van deze verschillende groepen.’

Hoe denk je over de mate van innovatie bij de grote bedrijven? ‘In mijn adviespraktijk binnen Accenture Digital zie ik dat bedrijven steeds meer begrijpen dat “Digital” niet gaat om een nieuwe website – of een app. Het gaat om een fundamentele verandering van de propositie en de algehele bedrijfsvoering. Die bewustwording is noodzakelijk om open te staan voor écht impactvol Innoveren. Met de klant en zijn behoeften als startpunt. Bedrijven als KLM en Transavia hebben zich door een digitale transformatie echt al weten te onderscheiden van hun concurrentie. En ik zie steeds meer bedrijven die omslag ook maken.’

Welk Nederlands bedrijf heeft het ook goed begrepen? ‘Philips is zichzelf weer op een indrukwekkende manier opnieuw aan het uitvinden  – met een sterke focus op activiteiten rond toekomstige groeimarkten als gezondheid en ouderdom. Zij investeren in nieuwe activiteiten – en ook in de beste digitale mogelijkheden voor zowel interne medewerkers als voor hun klanten.’

Hoe zorg je dat innovatie gewaarborgd blijft bij Innovation Awards zelf? ‘We hebben onszelf dit jaar echt weer opnieuw uitgevonden. En dat was zeker niet makkelijk. We werken elk jaar met meer dan 25 top studenten – die aan het einde van hun studie ongeveer een half jaar fulltime meewerken aan ons Innovatie Onderzoek. Deze jonge talenten zorgen dat wij altijd in contact blijven met de laatste trends in de markt.’

De awards worden dit jaar op 30 oktober uitgereikt in De Fabrique in Maarssen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie