Marcom Academy: Geld verdienen in het big data ecosysteem

De handel in data, alom big data genoemd, doet mij denken aan de Middeleeuwen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[Door Willem Brethouwer] Zoals  Nederlandse handelaren wijn en zout verscheepten uit Frankrijk en Portugal naar de landen rond de Oostzee, en terugkeerden met vooral graan, zo verplaatst data zich als bulkproduct  over het internet van de 21e eeuw.

Gaan wij toe naar big data als de Moedernegotie; de moeder aller handel met een Gouden Eeuw in het vooruitzicht?

Het idee dat data bulkgrondstof is, is betrekkelijk nieuw. Tot eind vorige eeuw was het vinden, laat staan het combineren van data, een uitputtende bezigheid, geregeerd door de wetten van schaarste. Tegenwoordig leven we met een overvloed aan data. Dus is nu de vraag:

Hoe maak je big data relevant, laat staan te gelde?

Stel je daarvoor eerst de vraag wat de beweging is van het krachtenveld waarin je organisatie nu zit. Je kunt de realiteit immers niet negeren. Na die existentiële vraag kun je in een aantal stappen progressie maken:

1. Weet wat je in huis hebt aan data
Klassieke data zoals finance, productie, verkoop en R&D, maar ook moderne data: sociale netwerken van medewerkers, social media conversaties, geografische data (locatie & mobiliteit). Kortom alles wat dataficeerbaar is. Data-auditing dus.

Definieer de data en geef het een plaats in de waardeketen van je organisatie. Postbedrijven zijn een prachtig voorbeeld van bedrijven die -naast een logistieke taak- ook een datawaarde hebben ontdekt in hun waardepropositie: elk object herkenbaar maken aan een postcode plus huisnummer en die verrijken met lifestyle-data, om leads te genereren of conversie te beïnvloeden.

2. Bepaal de relevantiefactor van je data voor stakeholders

Welke behoefte kan worden ingevuld met het verstrekken van data? Sinds ik de Moves-app op mijn iphone heb gedownload, weet ik hoeveel kilometer ik afleg. Maar gebruik ik dat als achteraf nice-to-know informatie of zet het mij aan tot het actief bevorderen van mijn bewegingsgedrag?

Relevantie is het sleutelwoord. En daar liggen diepere behoeften onder. Het social web is social geworden, omdat de behoefte aan delen universeel is. De share button is tegenwoordig belangrijker dan de save button! Vind de diepgewortelde behoefte die data kunnen vervullen.

3. Zoek actief naar ruilpartners (en dat is iets anders dan partnerruil…)

Wie wil jouw data benutten en wat krijg jij daar voor terug? Woningcorporaties hebben een schat aan data over woonobjecten, locaties, onderhoudskosten, bewoners, financiële transacties en projectontwikkeling. Wat zouden zorgaanbieders daar tegenover kunnen stellen?  Zorgaanbod, specialismen, zorgconsumptie en epd-informatie. Kortom, voor je het weet heb je wijken niet alleen naar sociaal economische status (SES) maar ook naar gezondheidsstatus ingedeeld. Nieuwe kansen vind je via partnering.

Mijn voorlopige conclusie: de kunst zit ‘m in de aloude wet van marketing:  think different, be different & make a connection. Voorkom zo dat big data big bullshit wordt.

Willem Brethouwer, directeur Marketreponse, schreef bovenstaande gastblog

Marcom Academy
Combineer je bezoek aan  met een masterclass in de MARCOM Academy die we samen met het NIMA hebben samengesteld. Topdocenten verzorgen intensieve masterclasses van 2 uur. Willem Brethouwer geeft op 4 juni de masterclass

In deze masterclass:

-  krijg je inzicht in de verschillende perspectieven van Big Data
-  komen tips om direct zelf aan de slag te gaan met Big Data aan de orde
-  worden aansprekende praktijkcases behandeld
-  en ga je aan de slag met een stappenplan voor je eigen Big Data Journey

Bekijk het volledige programma op  en schrijf je in!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie