Muziek in de saaiste verkiezingscampagne sinds tijden bevestigt wat we al wisten

Rens Dietz analyseert de muziekkeuze van politieke partijen tijdens de verkiezingscampagne van 2021.

Door Rens Dietz

De saaiste verkiezingscampagne sinds mensenheugenis is over een week afgelopen. Partijen proberen krampachtig het ogenschijnlijk onverslaanbare VVD aan te pakken of een niet-coronagerelateerd onderwerp te agenderen. Kan muziek daarbij helpen?

Absoluut, zo liet ik de eerder zien in een analyse van eerdere verkiezingscampagnes. Vandaag zoom ik in op de huidige campagne.

Vrouwen in de politiek

Dé politieke oorwurm van 2021 is Tweede Kamer van Sophie Straat en Goldband. De artiesten agenderen een groot probleem: te weinig vrouwen in de politiek.

‘Een boze vrouw noem je hysterisch; een boze man is principieel.’ Lilianne Ploumen kan zich hier helemaal in vinden en koos als opkomsttune bij het NOS op 3-debat voor Beyoncés ‘Run the World (Girls)’. Nadat Hillary Clinton eerder nat ging op het vrouwvriendelijke ‘When The Lady Smiles’ leek ook Ploumens keuze misplaatst. Want had PvdA niet oorspronkelijk, voor de zoveelste keer, een mannelijke lijsttrekker?

Dat Ploumen naar voren liep bij het verkeerde nummer (zie de openingsvideo), toonde dat het waarschijnlijk ook niet haar eigen keuze was. Oeps.

Eigen muziek

Forum voor Democratie voert als enige partij een scherpe campagne tegen het coronabeleid. Baudet gebruikte als opkomsttune dan ook niet toevallig ‘Free As A Bird’ van The Beatles. Ook werd hij gesteund door rapper Duncan die speciaal voor FVD het nummer ‘Vrijheid’ maakte. Baudet deelde het nummer direct met zijn eigen achterban

Ook het CDA heeft muzikanten onder hun trouwe fans. Harry Wesselink maakte een liedje speciaal voor Wopke Hoekstra en Henk Wijngaard verbouwde zijn ‘Met de vlam in de pijp’ naar ‘Met Piet-Cees in Den Haag’.

Bevestiging van wat we al wisten

De opkomstnummers van de lijsttrekkers in het NOS op 3-debat waren exemplarisch. Rutte voert campagne zoals een voetbalteam dat een voorsprong verdedigt (geen gekke dingen doen, af en toe een balletje breed) en dat kwam naar voren in zijn veilige muziekkeuze: ‘Jason Mraz - Look For The Good’.

Sigrid Kaag koos voor de inhoud met Ibrahim Maaloufs ‘Una Rosa Blanca’, een nummer waarin wordt verwezen naar de historische verbindingsspeech van Obama in Havana.

 

Scherpe muziekkeuzes kwamen ook uit de koker van Bij1 (‘Underdog’, verdere toelichting overbodig) en JA21 (‘I won’t back down’, hét anthem van vastberadenheid). Saillant was dat Bush en Trump het laatstgenoemde nummer in het origineel van Tom Petty ook wilden gebruiken, maar werden gehinderd door (de nabestaanden van) Petty.

Niet overtuigend

De muziekkeuze in het NOS op 3-debat toonde ook feilloos de machteloosheid van de grote linkse partijen in deze campagne. Waar de grote rechtsere partijen ofwel voorzichtig campagne moeten voeren omdat ze de afgelopen vier jaar onderdeel waren van de coalitie, ofwel al door iedereen zijn uitgesloten van regeringsdeelname, hebben GroenLinks, SP en PvdA vrij baan in deze campagne. Desalniettemin zijn de muziekkeuzes niet overtuigend.

Over Ploumens keuze schreef ik al, maar de keuzes van SP (‘Rainbow in the sky’) en GroenLinks (‘I’m still standing’) waren niet overtuigender. Sterker nog, Klaver impliceerde met zijn keuze dat hij door een tijd van tegenspoed gaat. 

Soms zie je dat een muziekkeuze je verrast en je op een ander spoor zet in campagnetijd. In de campagne van 2021 lijkt het er vooral op dat het bevestigt wat we al wisten…

Rens Dietz is de man achter van campagnemuziek.nl, een site waar hij via blogs en veel voorbeelden ingaat op de rol van muziek bij verkiezingscampagnes.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie