Permission marketing en de kracht van committment

Wie gaat er nu gratis voor niks een product van een bedrijf in zijn vriendenkring pushen? Dat doet toch niemand!? Buzzer.nl heeft evenwel duizenden mensen zo ver gekregen dat ze regelmatig hun vriendenkring omniet lastig vallen met commerciële boodschappen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik ben momenteel bezig in het boek 'Influence' van Robert Cialdini dat o.a. gaat over de kracht van committment: mensen kunnen (onbewust) door de innerlijke 'dwang' van consistentie, heel ver gaan in het gecommitteerd blijven ergens aan.

Mensen die eerder gevraagd zijn ergens een simpele petitie voor te tekenen (bijvoorbeeld voor Nederland Schoon), zijn later véél eerder bereid in te gaan op een veel meer veeleisend verzoek (bv het plaatsen van een heel groot bord van Nederland Schoon in de voortuin) dan als ze niet eerder dat hele kleine toezegginkje van het tekenen van een petitie hadden gedaan.

Vooral als het kleine eerste committment actief, publiek, moeiteloos en uit vrije wil gedaan is, kan het een geweldige impact hebben op iemands latere gedrag.

Buzzer.nl maakt precies van dit mechanisme gebruik. Het begint er natuurlijk al mee, dat ze alleen mensen uitnodigen om te buzzen als die zich eerder (geheel vrijblijvend) hebben ingeschreven op hun website. Op een uitnodiging voor een buzz-actie hoeft een buzzer (wederom natuurlijk geheel vrijblijvend!) alleen maar even inhoudelijk te reageren om voor eventuele deelname in aanmerking te komen. Deze reacties komen (geheel vrijblijvend) zichtbaar voor iedereen op de website van Buzzer.nl. Zo verkrijgt men geleidelijk het niveau van ‘permissie’ om uiteindelijk vrij buitensporige vragen te stellen aan de gecommitteerde buzzer. Waren ze als Buzzer.nl meteen met zo’n vraag met de deur in huis gevallen (bijvoorbeeld om met collega’s op je werk een smaaktest te doen voor de fabrikant in kwestie), dan hadden ze nauwelijks vrijwilligers gehad. Maar door steeds (onbewust natuurlijk) in een consistente lijn verzoeken te doen, lukt het om mensen mee te krijgen. De ‘vrijwilligers' in kwestie, kunnen niet anders dan hun gedrag rechtvaardigen door te geloven dat ze het betreffende product erg goed vinden...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie