Philips ligt op groene koers

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

maakte vandaag bekend dat het de doelstellingen van zijn duurzaamheidsprogramma EcoVision4 waarschijnlijk gaat halen. Zo is te lezen in het .

In 2008 bracht de onderneming 91 nieuwe ‘groene producten’ op de markt, een stijging van 72 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Philips investeerde hiervoor 282 miljoen euro.

Groene producten zijn producten die tenminste 10 procent beter scoren op één of meer van de volgende duurzaamheidscriteria (Philips noemt ze ‘Green Focal Areas’): energiezuinigheid, verpakking, aanwezigheid van gevaarlijke stoffen, gewicht, afvalverwerking/hergebruik en betrouwbaarheid tijdens de gehele levensduur. Denk bijvoorbeeld aan led-verlichting als , en autospaarlampen.

De omzet uit groene producten en innovaties is vorig jaar toegenomen tot 25 procent van de totale omzet; in 2007 bedroeg dit aandeel 20 procent. In 2012 moet 30 procent van de totale omzet uit groene producten voortkomen.

De onderneming bracht daarnaast de CO2-uitstoot als gevolg van eigen activiteiten met 5 procent terug. De energiezuinigheid van alle bedrijfsactiviteiten moet volgens Philips in 2012 met 25 procent zijn verbeterd.

De investeringen in groene innovaties worden daarbij verdubbeld naar 1 miljard euro. Daarbij richt Philips zich vooral op productverbeteringen en groene technologie, zoals het terugdringen van de hoeveelheid chemicaliën in producten en ontwerpverbeteringen, waardoor producten gemakkelijker kunnen worden ingezameld en hergebruikt.

Rudy Provoost, CEO van Philips Lighting, lid van de Raad van Bestuur en ook voorzitter van de duurzaamheidsraad: ‘Duurzaamheid biedt volop kansen om waarde aan ons bedrijf toe te voegen, de kwaliteit van leven van mensen te verhogen en bij te dragen aan een beter milieu. Duurzaamheid vormt een ideaal platform voor innovatie en groei. Philips is daarom voortdurend op zoek naar nieuwe (investerings)mogelijkheden die zowel mens als milieu ten goede komen.’

Commerciële recycling

Philips maakt ook een begin met een aantal recycling-projecten in India, Brazilië, Argentinië en China. In deze landen worden inzamelings- en recyclingsystemen opgezet die ook rendabel moeten worden, met als uitgangspunt dat de milieukosten in de productprijs worden verwerkt, aldus Provoost: ‘We houden bij al onze bedrijfsprocessen rekening met duurzaamheid, maar nu gaan we nog een stap verder. Deze recycling-projecten dragen namelijk ook in commercieel opzicht bij aan het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen van Philips, doordat ze volop mogelijkheden voor kostenbesparing bieden en tegelijkertijd het milieu beschermen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie