'Plant branding--what's it worth?'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als je tegenwoordig een willekeurig tuincentrum inloopt zou je bijna vergeten dat er ook nog planten en ander levend materiaal worden verkocht. Veel tuincentra zijn inmiddels omgebouwd naar zogenoemde lifestyle centra en kunnen met gemak de concurrentie aan met IKEA of de betere Blokker. Deze sector beleeft dit jaar een goed jaar, mede te danken aan het uitstekende tuin -en balkonweer. Een recessie in deze tak van sport wordt niet veroorzaakt door economische tegenspoed, maar door slecht weer in het voorjaar. Wat je echter toch veelal mist, is een sterk merk in plantenland (zowel in perkgoed als kamerplanten).

Af en toe duikt er een op in Nederland, maar branding in de groene sector staat duidelijk nog in de kinderschoenen. In Noord-Amerika bestaan al vele enkele product ranges met ´gebrande´ planten. Te denken valt aan , maar ook aan het volgende fenomeen: je koopt geen petunia, maar een , compleet met online tuinondersteuning.

Nu is de vraag: wat is de toegevoegde waarde om planten onder een (sterk) merk uit te brengen? Dan moet je gaan nadenken over propositie in het schap (in dit geval op de bench), prijsstelling en de onderscheidende kwaliteit ten opzichte van planten die niet onder een merk worden verkocht. Als we over tuin -of kamerplanten spreken, hebben we te maken met een generiek product. Een plant is een plant. In de verzorging in de bench kun je nog enigsnzins onderscheidend zijn, maar dan houdt het ook wel op. Een goed doordacht merkbeleid zou hier het verschil kunnen maken.

Aan de andere kant van de oceaan leeft deze vraag blijkbaar ook onder groene retailers, getuige de opstart van een op een landelijke website voor tuincentra. Ik ben ook benieuwd naar de mening van de lezers, als consument, hoe jullie aankijken tegen een A-merk in het tuincentrum.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie