QR code case: Lidl

Het mag dan oorlog zijn in supermarktland, voor de consument valt er veel te smullen. Je verwacht het niet van de goedkoopste supermarkt van Nederland, maar van de luxe-aanbiedingen in de laatste huis-aan-huis folders krijg je gewoon een goed gevoel. Onder de titel Wild & Wijn pakt Lidl uit met een assortiment dat de crisis doet vergeten en hoop geeft voor een prettig najaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nog blijer wordt ik, en dat zal u niet verbazen, van de toegepaste QR codes in die folderuitgave waarin met heldere instructiefilmpjes de bereidingswijze van het wild wordt uitgelegd en hoe je wijn het beste bewaard.

Fantastisch. Maar…, je moet de website en de filmpjes wel met een tablet bekijken. Dat is prima te doen, maar met een smartphone raak je bijna als vanouds in een woud van informatie die je op dat moment helemaal niet wilt.

De informatie van de video’s is waardevol en consumenten die op hun gemak thuis door de folders bladeren zullen de video’s zeker waarderen. Lidl gaat er echter kennelijk van uit dat hun klanten allemaal over een tablet beschikken, waarop ook een QR code reader is geïnstalleerd. Met een smartphone is zoeken op de niet voor mobiel geoptimaliseerde website naar de instructies een crime en zal zonder enige twijfel irritatie oproepen bij de consument met een smartphone. Wat niet de bedoeling van Lidl zal zijn.

Alles goed. De folders zijn goed, net als de receptenkaarten in de filialen, de codes werken, alleen de toepassing van de QR code had beter gekund. Lidl had het verschil kunnen weten tussen de belevingswaarde van een tablet en een smartphone. Bovendien bestaat er zoiets als een QR code die het device herkent en precies voor dat apparaat geschikte content presenteert.

In combinatie met een dergelijke QR code en een voor smartphones geschikte landingspagina was Lidl klaar geweest en had daardoor teleurstelling bij smartphone gebruikers kunnen voorkomen.

Hoe eenvoudig kan het zijn om print naadloos aan te laten sluiten bij content op het internet, waarde te creëren die anders onmogelijk zou zijn zonder QR code.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie