Premium

De 5 marketing(vakantie)tips van Ron Schneider

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal SAN-voorzitter Ron Schneider.

Ron Schneider

Deze week was Ron Schneider, SAN-voorzitter en tot recent Marketing Directeur Eneco, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Schneider over zijn week: 'Deze week mag ik de Random Pic(k)-rubriek overnemen. Vanuit ons vakantie-adres in Spanje zal ik het luchtig houden en jullie dagelijks voorzien van een ‘Random Summerpic(k) of the Day’ met de bijbehorende afdronk. Inspiratie komt bij mij vaak onverwacht: een boeiend boek, een leuk gesprek, bijzondere verhalen of losse indrukken. Vandaag start mijn Summerpic(k) of the Day in Barcelona.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. Can Culleretas: nooit te oud om te digitaliseren - 'Hun Catalaanse gerechten worden bezorgd tot in Valencia en Mallorca'

'Alhoewel er behoorlijk wat mensen op de been zijn, is Barcelona dit jaar duidelijk rustiger dan normaal in de zomer. Op elk terrasje is nog wel een plekje te vinden en ook in het mega-warenhuis El Corte Inglés, waar toeristen even afkoelen van de hitte, is het rustig. Covid heeft impact gehad, dat is duidelijk.

In een onooglijk steegje in de Gotische wijk zit al een eeuwigheid restaurant Can Culleretes. Sinds de jaren '50 in handen van familie Agut en gerund door Alicia (65) en Montse (71). Het oudste restaurant van Catalonië bestaat al sinds 1786. Het verhaal is dat het ooit werd opgericht door monniken buiten de stad en het zo’n groot succes was dat het al snel verplaatst werd naar het centrum van de stad, waar het tot op de dag van vandaag klassieke Catalaanse gerechten serveert.

Zo’n 20 jaar geleden ontdekten we bij toeval dit restaurant vanwege de lange rij voor de deur rond Spaanse lunchtijd. Sindsdien komen we er zo af en toe om hun ‘signature dish’ Canelones te bestellen of voor een Menu del Día inclusief wijn uit flessen zonder etiket.

Onlangs hadden we zowaar gereserveerd vanwege de verjaardag van mijn Spaanse schoonmoeder. Bij het binnenstappen van het restaurant word je letterlijk terug in de tijd geslingerd. De entree, het meubilair en de vele foto’s aan de wand met voor mij onbekende beroemdheden. Alles verliep zoals altijd; het eten was goed, de senior bediening attent en de handgeschreven bon onleesbaar. Maar bij het afrekenen werden we geattendeerd op de mogelijkheid om de gerechten te laten bezorgen. Ook in Terrassa (voorstad van Barcelona) was dat geen probleem.

Bij het verlaten van het restaurant stuitten we op een ingelijst krantenartikel van de nationale krant El País met daarin het verhaal. Can Culleretes werd hard geraakt en overleefde omdat het pand in eigendom was en door het starten van een ‘tienda (winkel) online’ waar gerechten besteld kunnen worden voor een diner aan huis. Om die zelf thuis in de oven af te maken.

Waar de tijd in dit restaurant in alles letterlijk heeft stilgestaan, hebben de eigenaren na 235 jaar een enorme sprong vooruit in de tijd gemaakt. Door te digitaliseren, en naast bezorging kun je nu ook cadeaubonnen en reserveringen online regelen. Een reset die getuigt van veel wendbaarheid om het restaurant en de 27 personeelsleden door de crisis heen te helpen. Hiermee haalden ze zelfs de landelijke krant en Catalaanse TV. Hun gerechten zijn bezorgd tot in Valencia en Mallorca.

Inspirerend om te zien dat de twee eigenaressen het lef hebben gehad het roer om te gooien om dit iconische restaurant door de crisis heen te helpen. Met een ‘digitale transformatie’ die hen ook zeker in de toekomst verder zal helpen. Het bewijs maar weer eens: je bent nooit te oud om te digitaliseren. En Can Culleretes heeft laten zien dat op een manier te doen die helemaal past bij de liefde voor het merk, de historie en hun klassieke Catalaanse gerechten.'

Adres: Quintana 5, Barcelona.

Can Culleretas
Can Culleretas

2. Ibiza: de sterkste merken maak je samen - 'Ik blijf me iedere keer verbazen over de kracht van het merk Ibiza'

'Met zo’n 15 vluchten per dag voelt de vliegreis als een soort busdienst tussen Barcelona en het eiland. Alhoewel vliegen niet mijn hobby is in deze tijd, merken we in het volle vliegtuig al dat het eiland zelfs zonder de beroemde feestjes populair is. Ook op Ibiza zelf is het te merken. Volle terrassen, hotels en rijen op het vliegveld. Ibiza blijft ook zonder feestjes zijn aantrekkingskracht houden. Tekenend vind ik ook wel dat als ik vertel dat ik op Ibiza ben geweest er altijd direct een ‘lekker’ volgt. Terwijl als we aan de Catalaanse kust in de buurt van Salou zijn geweest ik altijd eerst moet uitleggen dat het buiten het centrum ook heel mooi is.

Ibiza is onbetwist een heerlijk eiland; de mooie strandjes, restaurants met de blik op de zonsondergang en de altijd klinkende loungemuziek met de fijne baslijntjes. Je schiet per direct in de vakantiemodus. Toch blijf ik me iedere keer weer verbazen over de kracht van het merk Ibiza. Een merk dat door de ondernemers, bewoners en bezoekers van het eiland met veel liefde wordt gemaakt. De sterkste merken maak je immers samen.

Als merk leent het zijn kracht en de fijne associaties bovendien aan vele diensten en producten. Er is bijna geen categorie te bedenken dat niet de merknaam Ibiza prominent voert. De één nog succesvoller dan de ander. Van mode tot tafelzout en vrijwel altijd met een behoorlijke premium prijs. Zo kun je de Ibiza-vibe ook mee naar huis nemen. Altijd weer mooi om te zien en fijn om een beetje beleving in de koffer of in je playlist mee naar het vaste land te nemen.'

'De sterkste merken maak je samen'
'De sterkste merken maak je samen'

3. Port Aventura & Superdry: een schot in de roos - 'Als marketeer vind ik het altijd inspirerend om te zien hoe merken hun partnership in zo'n attractiepark invullen'

'Op zo’n uur rijden van Barcelona ligt Port Aventura. Komend vanuit Tarragona is de enorme skyline van dit attractiepark niet te missen. Hoewel ik er in Nederland zelden iemand over hoor, is het wat mij betreft het meest spectaculaire park van Europa. Zeker voor liefhebbers van achtbanen en snelheid. Niet voor niets staan 3 van de 5 snelste achtbanen van Europa in Port Aventura. Ik som dit indrukwekkende rijtje toch even op: Red Force in Ferrariland (180 km/u, 112 m hoogte), Furius Baco (135 km/u, in 3s van 0-135) en de Shambala (134 km/u, anderhalve kilometer lang). Mooi om te zien dat Port Aventura naast snelheid ook duurzaamheid serieus neemt met gescheiden afval, statiegeld op bekers en maar liefst 22.000 (!) zonnepanelen bij het park. De paar dagen die we deze zomer verbleven in Salou ontkwamen we er bij onze kids niet aan dit park met de verplichte mondkapjes op te bezoeken.

Port Aventura bestaat al sinds 1995 en kent net als vele parken een behoorlijke rij aan merken die zich aan het park willen verbinden. Al was het alleen maar voor de ruim 3,5 miljoen jaarlijkse bezoekers. Port Aventura heeft veel partners waaronder energiebedrijf Endesa, biermerk Estrella, BMW en Unilever. Ieder met zijn eigen redenen om hiervoor te kiezen. Als marketeer vind ik het altijd inspirerend om te zien hoe deze merken zo’n partnership invullen en dit op het park zichtbaar maken voor de bezoekers. Coca-Cola en Estrella zijn overal verkrijgbaar en hebben bijzondere herbruikbare bekers om afval te verminderen (en consumptie te stimuleren). BMW zet pontificaal haar nieuwe X5 plug-in hybride bij de ingang en ISDIN zonnebrand heeft in het park UV-meters om het smeren te stimuleren. In de ‘Far West’ kom je thema-opstellingen van Cacaolat (eerste chocomel) tegen om het stoere karakter en de historie van het merk (sinds 1933) te benadrukken. Maar één partnership komt er wat mij betreft onverwacht wel heel goed vanaf. Net nadat je tot je onderbroek nat de ‘Tutuki Splash’ uitkomt, tref je een winkel van Superdry. Bedoeld of onbedoeld vond ik dit toch wel de winnaar.'

Port Aventura
Port Aventura
Superdry in Port Aventura
Superdry in Port Aventura

4. Uit de vakantiebubbel de skatebaan op - 'Skatebanen liggen vaak in buitenwijken en laten je daarom een ander gezicht van een stad zien'

'Mijn zoon van 10 heeft als hobby stuntsteppen, dus ontkomen we er niet aan tijdens de vakantie skatebanen te bezoeken zodat hij zijn #tailwhip kan oefenen. Een hobby die sinds Corona enorm aan populariteit heeft gewonnen getuige ook de drukte op de skatebanen. Gelukkig heeft in Catalonië ieder dorp of stad wel één of meerdere banen. Als ouder heb ik deze vakantie dan ook uren aan de rand van skatebanen doorgebracht en daarom verdient het zeker een plek in deze serie. Bovendien ben ik er geïnspireerd door:

De enorm goede sfeer op de skatebanen. Je treft er zeer divers skatepubliek in leeftijd, achtergrond en ervaring. Het mooie vind ik hoe skaters naar elkaar omkijken zodat iedereen zich thuis voelt. Als iemand valt of er een ongelukkige botsing plaatsvindt, wordt het relaxed opgelost. En bij te oefenen tricks worden tips uitgewisseld en wordt er meegeleefd. Het gaat er immers om jezelf steeds te verslaan.

De indrukwekkende tricks. Opvallend is dat de betere skatebanen ook veel talent aantrekken. Er moet immers vele uren geoefend worden om ieder detail te perfectioneren. Prachtig om dit doorzettingsvermogen te zien, evenals de euforie als het lukt. Met #scootertricks of #scootering vind je duizenden voorbeelden.

De rauwere locaties met bijzondere street art. Skatebanen liggen vaak in buitenwijken en laten je daarom duidelijk een ander gezicht van de stad zien. Veelal vergezeld met indrukwekkende street art of treffende teksten.

De bezoekjes aan de skatebaan zijn, los van de passie van mijn zoon, dan ook zeker geen verloren tijd met de bijbehorende inspiratie in creativiteit, doorzettingsvermogen en inclusiviteit. Toevallig ook thema’s die in ons vak relevant zijn 😉.'

Skatepark Can Jofresa Terrassa
Skatepark Can Jofresa Terrassa

5. De kracht van eenvoud en herhaling - 'Dat typische Barcelona-gevoel wat je krijgt in Eixample'

'We eindigen de serie van Random summerPic(k) Of The Day For A Week in de stad waar we ook begonnen waren: Barcelona. In de wijk Eixample.

In 19e eeuw stond Barcelona voor een complexe opgave. De stad was uit zijn voegen (of beter gezegd stadsmuren) gegroeid en de leefbaarheid was in de overvolle stad slecht. Een nieuw uitbreidingsplan moest de stad klaarmaken voor een enorme groei en rekening houden met toekomstige behoeften. De relatief onbekende stadarchitect Ildefons Cerdà werd uiteindelijk aangesteld om dit plan te maken. Zijn ontwerp verbond Barcelona met voorsteden zoals Gràcia en Sants maar stuitte op veel weerstand. De stadsmuren zouden verdwijnen en het monotone ontwerp leverde veel kritiek op. Toch bleek juist de eenvoud de basis voor het succes en de groei. De blokken met de afgeronde hoeken, brede lanen en de ruimte voor groen zorgde voor een hele aangename wijk, Eixample genoemd (wat Catalaans is voor 'uitbreiding'). Nog steeds zie je als je door de wijk loopt de schoonheid van het Modernisme met als bekendste architect natuurlijk Antoni Gaudí. De mooie entrees, binnenpleinen en details op de vele prachtige gebouwen maken het altijd weer een feest om door de wijk te lopen.

Knap vind ik dat ondanks het op het oog eenvoudige ontwerp de ziel van de stad behouden is gebleven. Dat typische Barcelona-gevoel wat je krijgt in Eixample heeft er toe geleid dat de wijk blijvend populair is, getuige de vele winkels, kunstgalerijen en horeca. Van bovenaf is dit deel van de stad ook heel bijzonder om te zien met in het blokkenpatroon de snijdende Avinguda Diagonal, de Sagrada Família en de brede Gran Via de les Corts Catalanes. De kracht van eenvoud en herhaling heeft ook hier het succes bepaald.

Een mooie FB-groep met steeds bijzondere beelden uit Barcelona is Lugares secretos de Barcelona.

Met deze virtuele wandeling door Barcelona eindigen we de vakantiereeks. Achteraf zit er altijd een lijn in en zijn het onderwerpen die ik als marketeer belangrijk vindt. Kort samengevat: verander vanuit de kracht van je merk, merken bouwen doe je samen, stap ergens in als het klopt, inzichten doe je ook buiten je bubbel op en de kracht van eenvoud is een uitstekende basis voor groei.

Goed weekend!'

De Sagrada Família in de wijk Eixample
De Sagrada Família in de wijk Eixample

Komende week is Levi Rijper, Head of Production HERC, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie