Stem nu: Nieuwe Reclame Gasten #6

Van welke creatief wil je volgende week meer zien: Fighter X of Fighter Y?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In &;Nieuwe Reclame Gasten&; krijgen creatieve talenten de kans om anoniem hun beste werk te delen met de lezers van Adformatie Online. Op basis van een korte vragenlijst en een showcase, bepalen de lezers welke &;Fighter&; van Brandfighters zijn of haar identiteit volgende week in een blog bekend mag maken.  

Voor wie kies jij: Fighter X of Fighter Y?

  • Fighter X

Ben je al lang bezig als creatief?

Ik heb totaal geen grafische of creatieve achtergrond, werk als product manager voornamelijk met Excel sheets, en ben eigenlijk nét dit vakgebied ingerold en de verschillende kanten ervan nog aan het ontdekken. Ik weet in elk geval één  ding: Ik hou van mooi design. Of het nu gaat om typografie, fotografie, meubels, posters, brochures, accessoires of kleding. Ik kan úren op Pinterest doorbrengen voor inspiratie. Voorheen alleen om naar te kijken, maar het kriebelt steeds meer om het ook zelf te kunnen maken. Waar ik eerder het liefst als consultant over marketingtechnische vraagstukken van bedrijven nadacht, ben ik nu de creatievere kant via BF aan het ontdekken. En die bevalt goed. Ik heb mijzelf Photoshop aangeleerd en ben nu de wondere wereld van InDesign onder de knie aan het krijgen.

Wat geeft jou de meeste voldoening als creatief?

Ik vind het zó onwijs gaaf dat iets dat ik gemaakt heb de wijde wereld van het web in wordt gestuurd en onder een enorme groep mensen wordt verspreid. Ik geniet van het bijhouden van de likes en de reacties die een post uitlokt. Met name voor de NS, HEMA en Miss Etam was het leuk om te zien hoeveel mensen reageren en hoe uiteenlopend de reacties zijn. De ene reactie weet zelfs uit de meest vrolijke post iets negatiefs te halen, terwijl de andere juist enorm lovend is over de goede grap en dit met al zijn vrienden deelt. Nog een project waar ik enorm veel voldoening uithaalde was een post voor Ziggo omtrent het optreden van Pharrell Williams in de Ziggo Dome. Ik had kaartjes voor het concert en kreeg vlak voordat ik aan mijn eerste biertje wilde beginnen een  bericht binnen van BF dat mijn inzending was gekocht. Daar stond ik dan: In de Ziggo Dome die mij zojuist een mooi bedrag had gegund. In één klap de kaartjes voor het concert en de munten terugverdiend en dus super “Happy”. Je kunt je voorstellen dat het niet bij dat ene biertje is gebleven…

Wat is naar jou idee je mooiste/meest pakkende/ meest coole/ emotionele design? En waarom?

Mijn meest coole design is de serie die ik voor de KNVB mocht maken. Tijdens de zomerstop wilde de KNVB de Facebook fans betrokken en actief te houden. Ik bedacht hiervoor een heel concept met o.a. het Vennegoor of Hesselink Breek de Week Dilemma, waarbij op iedere woensdag een dilemma aan de volgers werd voorgelegd. Denk aan:

“Je wordt met je club kampioen.”
“Je mag 1 keer meespelen met Oranje.”

“Vliegende goal van Van Persie tegen Spanje.”
“Goal van Van Basten in Finale EK 88.”

Niet alleen was het leuk om een heel concept uit te mogen werken, maar om als vrouw een voetbal-campagne te mogen maken vond ik ook nogal leuk! De hele zomerstop-campagne was een succes: Met deze berichten bereikten zij meer mensen dan normaal met de Facebook-pagina van de KNVB.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Van alles om me heen. Uit nieuwsberichten, muziek, Instagram, uitspraken, mensen om mij heen, Pinterest, en niet te vergeten mijn grote vriend Google.

Heb je een vaste werkwijze voor je designs?

Aan het begin maakte ik voornamelijk wat ík leuk vond. Inmiddels heb ik geleerd dat voor de meeste bedrijven ik niet de doelgroep ben en probeer ik meer in te leven in wat de opdrachtgever zou willen zien. Voor de challenges waarvoor ik mij aanmeld bekijk ik eerst goed de posts die zij al op hun Facebook hebben staan en waar goed en minder goed op gereageerd wordt. Daarnaast kijk ik ook naar de posts die de merken eerder via BF gekocht hebben en hou ik de commentaren op eerdere inzendingen in mijn achterhoofd. Bij HEMA probeer ik bijvoorbeeld na te denken over woordgrappen en bekende gezegdes  of uitspraken in combinatie met hun producten en bij Miss Etam was het voornamelijk zoeken naar nieuwe producten om in combinatie met een likable kledinggrapje het zonnetje te zetten omdat hun kleding vaak snel uitverkocht was en dat anders negatieve reacties op zou kunnen leveren. Meestal start ik pas aan een design als ik een idee in mijn hoofd heb. In de meeste gevallen kom ik direct na het uploaden van het design op het idee voor een scherpere tekst of een andere afbeelding. Die pas ik dan nog aan en dan is het wachten op de commentaren!

 

Showcase Fighter X

Afbeelding 1: Eind augustus regende het een paar dagen flink in Nederland! Terwijl de regen langzaam het land uit trok, plaatste Eurocamp deze post: Met een echte Eurocamp vakantie gaat de "water"pret nog lekker even door!

Afbeelding 2: De NS zocht een design voor de Nationale Dodenherdenking. Wat ik zelf mooi vind aan de post is dat hij respectvol is, heel dicht bij de NS blijft en in een oogopslag duidelijk is waar hij over gaat. Ondanks dat er altijd wel iemand iets negatiefs weet te zeggen als “Het is nooit stil in de stiltecoupe.” waren de reacties overwegend zeer positief.

Afbeelding 3: Voor de NS International had ik een post gemaakt rondom de grote discussie vorig jaar dat Duitsland tol wilde heffen op de Autobahn: Ich bin so schön, ik hef geen toll, ich bin der NS International nach Tirol.

Afbeelding 4: “Of je ‘m nu zelf haakt of bij HEMA bestelt…” Voor de HEMA maakte ik deze inhaker voor warme truiendag. 

 

  • Fighter Y

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Verbazing, irritatie, bewondering. Als het iets met mij doet zal het ongetwijfeld ook anderen boeien. Een borrel doet trouwens ook wonderen.

Ben je al lang bezig als creatief?

Ik ben begonnen als fotograaf en beeldbewerker. Pas later, toen ik al een tijdje bij een media/marketing bureau in dienst was, ben ik zelf marketingcampagnes gaan ontwikkelen. In mijn huidige functie als marketing- & communicatiemanager komt alles bij elkaar, van fotografie naar online communicatie tot packaging design.

Wat geeft jou de meeste voldoening als creatief?

Wanneer het iets teweeg brengt; een lach, ontroering, verbazing of verontwaardiging. Vooral de laatste twee zijn favoriet. Ik zoek graag de randjes op. 

Wat is naar jou idee je mooiste/meest pakkende/ meest coole/ emotionele design? En waarom?

Zonder twijfel &;It’s De Cock that makes the man&;. Die campagne heeft tot nu toe de meeste reacties opgeroepen. Er verschenen foto’s van de abri’s, advertenties en toiletreclames op alle social media kanalen. Mensen vonden er van alles van. Het was plat, grappig, gewaagd, gewoon humor of zelfs seksistisch. Het was heel goed of heel slecht, hoe dan ook was het spraakmakende reclame die naast naamsbekendheid ook direct meer klanten naar de winkel trok. 

Heb je een vaste werkwijze voor je designs?

Nee, ik heb het concept meteen voor ogen of niet. Vaak als ik te lang ga zitten broeden vind ik het vooral zelf heel leuk, maar snappen anderen het niet meer. 

 

Showcase Fighter Y

Afbeelding 1: Ontwerp een Deloitte’ visual voor de ‘Lanceer je carrière’ campagne.

Afbeelding 2: Mitsubishi: maak een leuke vsiual voor het einde van de vakantie.

Afbeelding 3: Ontwerp een actuele inhaker voor Mona.

Afbeelding 4: Het foute broertje van het ompotje.

Afbeelding 5: It’s De Cock that makes the man campagne.

 

Ben jij ook goed met designen en heb je mooi werk dat je graag wilt laten zien? Neem dan contact op met Brandfighters en meld je aan als Fighter! Stuur een mail naar .

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie