Streekproduct moet keuze maken

Uit diepgaand onderzoek door Motivaction blijkt dat streekproducten relevant kunnen zijn voor twee sterk verschillende doelgroepen. Wat mij betreft betekent dat dat je met je streekproduct een heldere keuze maken moet. Gokken op beide groepen ‘mentality styles’ lijkt me gedoemd te mislukken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het streekproduct blijkt veel marktpotentie te hebben. Voor het substantieel doen groeien van de vraag, blijkt evenwel nog veel te moeten gebeuren. “Veel consumenten hebben geen spontane associaties bij de termen ‘streekproduct’ en ‘locaal product’ of hebben zeer uiteenlopende en weinig betekenisvolle associaties.” Dit staat in het rapport van marktonderzoeksbureau Motivaction dat in opdracht van de Taskforce Multifunctionele Landbouw een uitvoerig onderzoek deed naar het marktpotentieel van streekproducten.

Lijkt het streekproduct met de geringe bekendheid een kansloze missie te hebben? Neen, zeker niet. Voor bepaalde doelgroepen met bepaalde ‘mentaliteiten’, kunnen streekproducten weldegelijk goed voorzien in behoeften die zij hebben. De les is wel dat streekproducten meer dan nu vaak het geval is, direct inspelen moeten op de behoeften van de doelgroepen. Streekproducten kunnen geloofwaardig zijn voor het invullen van de behoefte aan traditie, vertrouwdheid, smaak, gezondheid, controleerbaarheid en luxe.

Twee doelgroepen

Motivaction wijst twee clusters van doelgroepen aan voor streekproducten. (Eigenlijk meer, maar ik houd het hier graag eenvoudig.) Enerzijds zijn dat de zogeheten postmaterialisten en kosmopolieten omdat zij kwaliteit zoeken, nieuwe producten willen uitproberen en willen weten waar hun eten vandaan komt. En anderzijds de zogeheten traditionele burgerij en de nieuwe conservatieven omdat zij zekerheid en bekendheid belangrijk vinden, een locale oriëntatie hebben en veel behoefte hebben aan overzichtelijkheid en duidelijkheid.

De (post)moderne doelgroepen en de twee doelgroepen die meer hangen aan traditionele waarden onderscheiden zich sterk qua levensstijl van elkaar. Wat mij betreft betekent dat, dat je met de positionering van je streekproduct een keuze maken moet: of je haakt in op (post)moderne waarden, of op traditionele waarden.

Keuze maken

De (post)modernen zijn goed geïnformeerd, kritisch, idealistisch en cultureel geïnteresseerd. Ze willen open, uitnodigend en inhoudelijk benaderd worden. Ze kopen bewust, koken uitgebreid en zijn sociale eters met een voorkeur voor uitgesproken smaken. Streekproducten kunnen voor hen interessant zijn als dat betekent dat ze ermee keuzes kunnen maken voor iets aparts, iets bijzonders. Een breed assortiment spreekt hen aan. Interesse voor locale producten hebben ze vooral omdat die controleerbaar ‘goed’ zijn. Duurzaamheid is voor hen belangrijk.

De meer traditionelen zijn praktisch ingesteld, hebben een sterk moreel gevoel en sluiten zich snel af voor teveel informatie. Zij willen met eenvoudige, duidelijke boodschappen en met enige autoriteit benaderd worden. Ze kopen bekende producten, koken zoals hun moeder dat deed en ontlenen doorgaans niet veel plezier en genot aan eten. Streekproducten kunnen interessant voor deze doelgroep zijn als deze inspelen op hun kennis en ervaring van vroeger. Ze zijn snel overtuigd dat dat soort 'Ot & Sien'-producten superieur zijn. De streekproducten moeten in een beperkt aantal -bekende- smaken worden aangeboden. Lokale producten kunnen aantrekkelijk zijn, als ze refereren iets bekends; bijvoorbeeld een bekende boer uit de buurt.

Het hele rapport lezen? Klik hier voor een download:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie