Talpa neemt belang in Identity Games

Talpa Holding neemt een substantieel belang in het Rotterdamse spellenbedrijf Identity Games. Dat meldt Talpa vanochtend.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De synergie tussen beide bedrijven is zo groot dat aan de uitwerking van een aantal plannen meteen is begonnen. Het iPad speelbord ‘de GameChanger’ – vanaf oktober in de winkel – wordt gezien als een belangrijke bindende factor tussen beide partijen.

ontwikkelt al 20 jaar spellen voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt.

‘Talpa is in de eerste plaats een echt creatief ontwikkelhuis, en dat zijn wij ook’, zegt Emile Kalis, creatief directeur van Identity Games. ‘Talpa bedenkt en maakt tv-programma’s en wij spellen en spellen-apps, waardoor we perfect bij elkaar aansluiten. Identity Games kan voor Talpa een verlengstuk naar de huiskamer zijn.’

Talpa kreeg concrete interesse voor Identity Games toen het de GameChanger ontwikkelde, het elektronische ‘speelbord voor iPad’.

‘Identity Games brengt hiermee het spelen met en op tablets in een volgende fase’, zegt Talpa-ceo Pim Schmitz. ‘De integratie van televisie, spellen en apps is volop in beweging. Tablets en smartphones vormen het tweede scherm en als producent willen wij de mogelijkheden daarvan optimaal benutten. De mensen thuis willen meer dan alleen maar kijken, zij willen meedoen. Maar ook voor een goed nieuw bordspel van bijvoorbeeld Ik Hou Van Holland zien wij mogelijkheden.’

Identity Games gaat intensief samenwerken met Talpa-afdelingen als Content en Digital.
Alle Talpa-formats worden tegen het licht gehouden om te bezien welke spelproducten daarvan gemaakt kunnen worden.

‘Formats als The Voice, I Love My Country (Ik Hou Van Holland) en Battle Of The Sexes (De Jongens Tegen De Meisjes) zijn geweldige familieprogramma’s om spellen en verwante producten mee te maken’, aldus algemeen directeur Erik Spindler van Identity Games. ‘Dat is in het verleden ook wel eens gedaan, maar wij gaan dit structureel aanpakken. En dan hebben we het zeker niet alleen over Nederland en Europa, want met name de Amerikaanse markt komt hiermee voor ons een stap dichterbij.’

Identity Games ontwikkelde de GameChanger vorig jaar met goedkeuring van het Apple-hoofdkantoor. De GameChanger is een elektronisch speelbord waarin je de iPad 'klikt’, vertelt Kalis. ‘Vanaf dat moment is de iPad een interactief onderdeel van het bord. Daarmee is sprake van een nieuw platform en kun je nieuwe versies van bestaande bordspellen maken, maar ook volledig nieuwe spellen ontwikkelen.’
Spindler: ‘De iPad wordt daarmee een soort We-Pad, want echt sociaal en voor het hele gezin. Vanaf oktober ligt de GameChanger in Nederland in de winkel.’

Het Rotterdamse Identity Games werd opgericht in 1992.
Huidig creatief directeur Emile Kalis (45) is een van de oprichters, algemeen directeur Erik Spindler (46) versterkte het bedrijf in 2010.
De bekendste titels van Identity Games zijn het spel van de Lama’s, Onvoorspelbaar Paul de Leeuw, vele kinderspellen als Dolfje Weerwolfje en Kikker, een reeks Weetjes Kwartetten en volwassenen spellen als de Da Vinci Code.
Vanaf 2006 won Identity Games viermaal op rij de Speelgoed van het jaar prijs. Bij Identity Games werken 19 mensen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie