In vers is marketing nog gewoon ondernemen

Afgelopen week mocht ik dagvoorzitter zijn op het jaarlijkse Versevent waar de Versmarketeer van 2012 werd bekendgemaakt. Een mooi event waar ruim 250 mensen op af gekomen waren. Achteraf was een veel groter aantal meer dan terecht geweest.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Traditioneel is de perceptie dat de toonaangevende marketeers bij de multinationals en in de high tech industry werken en niet in de low tech vers wereld. De noeste werkers uit de verswereld hebben ook zelf de neiging om hun marketing professionaliteit te bagatelliseren. Rondlopend op de inspirerende versmarkt, gaf menigeen aan mij aan dat ze er niet echt verstand van hadden en besluiten maar namen ‘op basis van buikgevoel en alsof het hun eigen bedrijf was’. Kortom dat ze geen topmarketeers pur sang waren. Maar niets is minder waar. Op de versmarkt mochten de 10 genomineerden hun waar uitstallen en dit was in alle opzichten top marketing. Geen glimmende verhalen, maar wel glimmende producten en glimmende gezichten. Prachtige ideeën, waanzinnige passie en geweldig lekker.

Het thema dit jaar was game changing, met andere woorden conventies durven te doorbreken. Dit levert schitterende initiatieven op en het algemene gevoel is dat er in de verswereld nog veel meer conventies doorbroken gaan worden. Een aantal zaken viel mij op. Allereerst dat het allemaal mannen waren, behalve Anouk Beeren van Vers 24/7 die helaas afwezig was. Lijkt mij toeval (want een eerdere nominatie van Yvonne Geurten van The Greenery staat me ook nog voor de geest), maar meer origineel denkende vrouwen kunnen 2013 sowieso nog beter maken. Een veel belangrijker punt wat me opviel was dat de finalisten allemaal overliepen van passie voor hun product en blijk gaven van ouderwetse gedrevenheid. En het belangrijkste voor mij was dat ze allemaal een overtuiging hebben dat het anders kan en dat ze geen genoegen nemen met de huidige conventies.

De marketeers van Nederland kunnen hier een voorbeeld aan nemen door wat kan als uitgangspunt te nemen en niet hoe het is. Uitdaging is natuurlijk om uit de niche te breken en dat valt niet mee. Wie lukt het om consumenten massaal voor zich te winnen en dan natuurlijk het hart EN de portemonnee. Ik heb de gamechangers dan ook opgeroepen, en dat doe ik nu ook voor alle andere categorieen naast vers, om het te vieren als je gekopieerd wordt. Want dan weet je zeker dat je beet hebt. Sterker nog: soms moet je zo ver gaan dat je concurrenten uitnodigt om je te volgen. Creëer je eigen concurrentie en weet zo echt een markt te maken. Een uitdagende opgave voor de finalisten van 2012, maar zo wordt je ook een winnaar in 2020.

Natuurlijk verdient de winnaar Harm van Dijk van Landmarkt, mijn ex collega van Medellin Secret koffie, een extra pluim. Om midden in de recessie een versconcept neer te zetten is gedurfd. En ja zo'n 70% van zijn handel is vers, en er is veel biologisch, heel veel van dichtbij en genoeg fair trade, maar ook gewone waar zoals cola en chips. De fundamentalistische natuurfreak heeft hier kritiek op, maar ik vind dit juist briljant. Want de consument van vandaag doet graag een beetje goed en af en toe ook lekker niet. Voor deze lichtgroene klant is Landmarkt een mooi concept.

Ik heb nu al trek in het Versevent van 2013.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie