Waarom data over de huiskamertemperatuur relevant is voor Google

Tot deze week begreep ik niets van de aankoop van Nest door Google, maar na het lezen van een onderzoek in de Harvard Business Review vielen alle puzzelstukjes in elkaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Google kondigde half januari van dit jaar aan de slimme thermostaatmaker Nest over te nemen. Met de overname zou Google, aldus NRC, haar inzichten in onze gewoontes uitbreiden.

 


De Nest apparaten zijn verbonden met het internet en worden steeds slimmer omdat ze jouw gewoonten en gedrag vastleggen. Met die kennis kunnen ze je steeds beter helpen. Mij leek dit een gemiste kans voor Apple, want hoe handig dat je alles in huis met je telefoon kunt bedienen. Maar wat een advertentie- en zoekbedrijf met de data van mijn temperatuur thuis kan?

Online marketing is data business

Dat online marketing data driven is, is mij welk duidelijk geworden. In een data overload situatie is het een uitkomst als je het ‘het juiste’ resultaat kunt laten zien. Zoekmachines verdienen daar hun geld mee. Dat het juiste resultaat gestuurd kan zijn, accepteren we allang. Bovendien vinden we ook belangrijk dat de resultaten steeds beter moeten zijn. Dus alle cookie wetgeving ten spijt, we accepteren ze probleemloos omdat ze de zoekresultaten beter maken en ons leven aangenamer.

Maar, wat moet Google met de temperatuur bij mij thuis? In de Harvard Business Review van mei 2014 valt het laatste puzzelstukje op z&;n plaats. Een onderzoek van Yonat Zwebner van de Hebrew University in Jeruzalem laat zien dat de kamertemperatuur invloed heeft op het aankoopgedrag en de prijsperceptie van de consument. Bij 25°C is het waarschijnlijker dat er een aankoop wordt gedaan dan als de temperatuur blijft hangen op 20°C.

Bijkomend opvallend resultaat: mensen in een warme ruimte zjn bereid meer te betalen dan in een koele ruimte. Fysieke warmte activeertvemotionele warmte en dit zorgt voor positieve gedachtes. Producten krijgen meer toegevoegde waarde toegeschreven wat resulteert in hogere aankoopprijzen. Temperatuur is dus mede bepalend voor het ‘juiste prijsaanbod’.

 

Energiebedrijven zijn volop bezig met het installeren van slimme thermostaten. Ik zou niet raar opkijken als ze de data over het woongerief in de huiskamers te gelde aan maken. Bijvoorbeeld door deze aan te bieden bij  prijsvergelijkers als Kieskeurig en Beslist.  Zit iemand in zijn heerlijk warme kamer prijzen te vergelijken, dan kunnen er duurdere alternatieven vergeleken worden. Is iemand anders prijzen aan het vergelijken in een koude kamer, dan krijgt die de laagst geprijsde aanbieders zien.

Beter nog, de prijsvergelijkers gaan zelf aan de slag met het prijsbeeld. Weten ze bij de ‘heethoofden’ hogere prijzen te slijten, profiteren de retailers mee en natuurlijk de energiereuzen. Deze laatste groep wint dubbel: leadfee en stookkosten!

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie